Wiedza o historycznym rozwoju języka polskiego II Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Wiedza o historycznym rozwoju języka polskiego II
Kod modułu: W1-FP-S1-WHRJ.2
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest wyjaśnianie złożonych problemów polskiej fleksji poprzez opis najważniejszych zjawisk zaistniałych w jej historycznym rozwoju. Punktem wyjścia są współczesne komplikacje fleksyjne, takie jak np. końcówki równoległe rzeczowników, wpływ czynników semantycznych (rodzajowych) na dobór form fleksyjnych, obserwowane obecnie tendencje do zaniku i uproszczeń w zakresie pewnych kategorii liczebnikowych itp. Za najistotniejsze uznaje się wskazanie mechanizmów zmian i większych procesów o charakterze fleksyjno-składniowym, a odwołania do odziedziczonego systemu prasłowiańskiego wprowadza się jedynie w stopniu niezbędnym do objaśnienia szczegółowych zjawisk. Kurs koncentruje się na historycznej polszczyźnie, uobecnionej w tekstach od średniowiecza do XX w. Studenci poznają odmienność fleksyjną wcześniejszych etapów rozwoju polszczyzny, możliwości adaptacyjne w zakresie odmiany leksemów zapożyczonych oraz interpretację archaizmów i wyjątków fleksyjnych. Wskazuje się im także przyczyny niestabilności fleksyjnej zauważalnej współcześnie w postaci rywalizujących wariantów, form innowacyjnych oraz błędów językowych. Zjawiska te przedstawiane są w szerszym kontekście zmian historycznych jako kolejny etap rozwoju polskiego systemu fleksyjnego dalekiego jeszcze od stabilizacji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa oraz zna pojęcia i metody właściwe dla oglądu diachronicznego w humanistyce [01]
K_W02 [4/5]
zna i rozumie wybrane fakty, procesy i zjawiska stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego [02]
K_W03 [4/5]
zna i rozumie terminologię oraz szczegółowe zagadnienia z zakresu fleksyjno-składniowego rozwoju polszczyzny oraz zależności między procesami historycznojęzykowymi a współczesnym kształtem polszczyzny [03]
K_W05 [4/5]
zna i rozumie wpływ innych kultur na rozwój języka polskiego oraz rozumie mechanizmy fleksyjnej adaptacji leksemów zapożyczonych z innych języków [04]
K_W07 [4/5]
potrafi dokonywać pogłębionej historycznojęzykowej analizy dawnych tekstów oraz potrafi wskazać najważniejsze procesy w rozwoju polskiego systemu fleksyjnego [05]
K_U04 [3/5]
potrafi objaśnić specyfikę i złożoność polskiej fleksji procesami historycznymi [06]
K_U03 [3/5]
jest gotów do uznania znaczenia wiedzy eksperckiej w rozwiązywaniu problemów poznawczych właściwych dla językoznawstwa polonistycznego [07]
K_K01 [4/5]
jest gotów do propagowania wiedzy na temat przyczyn skomplikowania polskiej fleksji oraz do wyjaśniania mechanizmów innowacji i błędów językowych [08]
K_K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
zaliczenie 05 06 07 08
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin 01 02 03 04
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)