Literature of the Enlightenment and Romanticism
Field of study: Polish Philology
Programme code: W1-S1FP19.2024

Module name: | Literature of the Enlightenment and Romanticism |
---|---|
Module code: | W1-FP-S1-LOR |
Programme code: | W1-S1FP19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Zarys periodyzacji, wewnętrznej stratyfikacji, założeń programowych literatury oświecenia oraz romantyzmu i wyodrębnienie w nich głównych nurtów i/lub faz rozwoju. Określenie właściwych dla literatur obu epok wielorakich uwarunkowań, tendencji ideowych, światopoglądowych, filozoficznych i kulturowych, społecznego statusu oraz modelu i funkcji poety/pisarza, a także funkcjonowania głównych instytucji kultury. Katalog najważniejszych twórców i dzieł literackich oświecenia i romantyzmu. Zasygnalizowanie związków literatur obu epok z rodzimą oraz europejską tradycją (piśmiennictwo, filozofia, kultura) i określenie ich cech swoistych. Twórcze realizacje głównych gatunków współgrających z programowymi założeniami literatury oświecenia i romantyzmu w wewnętrznym zróżnicowaniu każdej z nich. Specyficzne dla każdej z epok społeczne obiegi literatury oraz ich uwarunkowania (rękopisy, druki, cenzura). Poznanie podstawowych tekstów źródłowych i odczytanie wybranych tekstów literackich łącznie tworzących panoramę nurtów, gatunków, konwencji, stylów – znamiennych dla literatur obu epok metod twórczych. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna periodyzację, główne nurty, etapy/fazy i uwarunkowania rozwoju oraz założenia programowe literatury oświecenia i romantyzmu, a także znamienne dla każdej z epok: tendencje ideowe i filozoficzne, instytucje kultury, społeczny status oraz model i funkcje poety/pisarza [01] |
K_W04 [4/5] |
zna najważniejsze dzieła i twórców epoki oświecenia oraz romantyzmu i potrafi poprawnie stosować terminologię historycznoliteracką, służącą do opisu poznanych tekstów literackich i programowych [02] |
K_W03 [4/5] |
potrafi określić swoiste cechy literatury i kultury obu epok oraz przejawy wpływu na nie rodzimej tradycji, a także oddziałujących w kręgu europejskim tendencji literackich, filozoficznych, kulturowych [03] |
K_U05 [3/5] |
potrafi samodzielnie czytać teksty źródłowe (literackie i nieliterackie), formułować wypowiedzi na temat podjętej w nich problematyki, korzystając ze wskazanych opracowań naukowych, i rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności dotyczących literatury oświecenia i romantyzmu [04] |
K_U04 [3/5] |
rozumie teksty literackie oraz programowe oświecenia i romantyzmu, potrafi rozpoznać ich cechy gatunkowe, zastosowane konwencje i style oraz zawarte w nich odniesienia do kontekstów, literackich i kulturowych [05] |
K_U06 [2/5] |
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych [06] |
K_K01 [3/5] |
jest gotowy do udziału w wytwarzaniu kultury współczesnej i do społecznego zaangażowania na poziomie środowiskowym, lokalnym lub ponadlokalnym z zachowaniem świadomości wagi i znaczenia literackiej i kulturowej tradycji jako dobra narodowego [07] |
K_K04 [4/5] |
jest gotowy twórczo wykorzystać kulturową i literacką tradycję w realizacji społecznych zobowiązań polonisty [08] |
K_K06 [4/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Lecture-discussion [b02] Activating method – educational games [b03] Activating methods: a case study [b07] |
course work |
04 |
lecture [W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
exam |
01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |