Literatura oświecenia i romantyzmu Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Literatura oświecenia i romantyzmu
Kod modułu: W1-FP-S1-LOR
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Zarys periodyzacji, wewnętrznej stratyfikacji, założeń programowych literatury oświecenia oraz romantyzmu i wyodrębnienie w nich głównych nurtów i/lub faz rozwoju. Określenie właściwych dla literatur obu epok wielorakich uwarunkowań, tendencji ideowych, światopoglądowych, filozoficznych i kulturowych, społecznego statusu oraz modelu i funkcji poety/pisarza, a także funkcjonowania głównych instytucji kultury. Katalog najważniejszych twórców i dzieł literackich oświecenia i romantyzmu. Zasygnalizowanie związków literatur obu epok z rodzimą oraz europejską tradycją (piśmiennictwo, filozofia, kultura) i określenie ich cech swoistych. Twórcze realizacje głównych gatunków współgrających z programowymi założeniami literatury oświecenia i romantyzmu w wewnętrznym zróżnicowaniu każdej z nich. Specyficzne dla każdej z epok społeczne obiegi literatury oraz ich uwarunkowania (rękopisy, druki, cenzura). Poznanie podstawowych tekstów źródłowych i odczytanie wybranych tekstów literackich łącznie tworzących panoramę nurtów, gatunków, konwencji, stylów – znamiennych dla literatur obu epok metod twórczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna periodyzację, główne nurty, etapy/fazy i uwarunkowania rozwoju oraz założenia programowe literatury oświecenia i romantyzmu, a także znamienne dla każdej z epok: tendencje ideowe i filozoficzne, instytucje kultury, społeczny status oraz model i funkcje poety/pisarza [01]
K_W04 [4/5]
zna najważniejsze dzieła i twórców epoki oświecenia oraz romantyzmu i potrafi poprawnie stosować terminologię historycznoliteracką, służącą do opisu poznanych tekstów literackich i programowych [02]
K_W03 [4/5]
potrafi określić swoiste cechy literatury i kultury obu epok oraz przejawy wpływu na nie rodzimej tradycji, a także oddziałujących w kręgu europejskim tendencji literackich, filozoficznych, kulturowych [03]
K_U05 [3/5]
potrafi samodzielnie czytać teksty źródłowe (literackie i nieliterackie), formułować wypowiedzi na temat podjętej w nich problematyki, korzystając ze wskazanych opracowań naukowych, i rozumie potrzebę dalszego rozwijania swojej wiedzy oraz umiejętności dotyczących literatury oświecenia i romantyzmu [04]
K_U04 [3/5] K_U08 [3/5]
rozumie teksty literackie oraz programowe oświecenia i romantyzmu, potrafi rozpoznać ich cechy gatunkowe, zastosowane konwencje i style oraz zawarte w nich odniesienia do kontekstów, literackich i kulturowych [05]
K_U06 [2/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych [06]
K_K01 [3/5]
jest gotowy do udziału w wytwarzaniu kultury współczesnej i do społecznego zaangażowania na poziomie środowiskowym, lokalnym lub ponadlokalnym z zachowaniem świadomości wagi i znaczenia literackiej i kulturowej tradycji jako dobra narodowego [07]
K_K04 [4/5]
jest gotowy twórczo wykorzystać kulturową i literacką tradycję w realizacji społecznych zobowiązań polonisty [08]
K_K06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
zaliczenie 04 05 06 07 08
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin 01 02 03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)