Dydaktyka ogólna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W6-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Dydaktyka ogólna
Kod modułu: PP-A1-DO
Kod programu: W6-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest poznanie elementów procesu nauczania - uczenia się, ich cech charakterystycznych. Treści modułu dydaktyka ogólna koncentrują się wokół tworzenia intencjonalnych warunków do uczenia się w sytuacjach, w które zaangażowany jest nauczyciel/edukator. W toku zajęć rozwijane są umiejętności studentów, związane z planowaniem, realizowaniem oraz ewaluacją procesu kształcenia, z uwzględnieniem tematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych. Analizie poddane zostaną wielorakie uwarunkowania efektywności tego procesu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
studentka/student zna i rozumie relacje dydaktyki ogólnej do innych subdyscyplin pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych, a także specyficzne zadania i funkcje dydaktyki, terminami z zakresu dydaktyki ogólnej oraz teorie procesu nauczania-uczenia się, strategie, paradygmaty, treści kształcenia, formy organizacji pracy dzieci/uczniów podczas zajęć edukacyjnych, uwzględniając specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz koncepcje pracy nauczyciela w procesie kształcenia, rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej nauczyciela (A1.W1; A1.W3; C.W5; D.W2) [PP-A1_DO_1]
PP_W_02 [5/5] PP_W_10 [5/5] PP_W_14 [3/5] PP_W_15 [4/5] PP_W_16 [4/5]
studentka/student potrafi krytycznie analizować praktykę edukacyjną z wykorzystaniem posiadanej wiedzy, a także dokonywać interpretacji sytuacji edukacyjnych i prezentować rozwiązania edukacyjne z zastosowaniem optymalnych środków, technik w celu organizacji wartościowego środowiska edukacyjnego z uwzględnieniem możliwości poszczególnych dzieci/uczniów (A1.U1; A1.U2) [PP-A1_DO_2]
PP_U_03 [5/5] PP_U_10 [5/5] PP_U_11 [5/5]
studentka/student przejawia gotowość do realizowanych działań dydaktycznych w porozumieniu z pozostałymi, także nieprofesjonalnymi uczestnikami procesu kształcenia (A1.K3) [PP-A1_DO_3]
PP_K_03 [4/5] PP_K_04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PP-A1-DO_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin PP-A1_DO_1
ćwiczenia [PP-A1-DO_fs_2] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PP-A1_DO_2 PP-A1_DO_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)