Regionalne zróżnicowanie polszczyzny Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Regionalne zróżnicowanie polszczyzny
Kod modułu: W1-FP-S1-RZP
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką historycznych i współczesnych relacji między odmianami regionalnymi polszczyzny a językiem ogólnym. Szczegółowe treści obejmują zagadnienia z zakresu geografii lingwistycznej, dialektologii opisowej, socjolingwistyki, historii i praktyki dialektologii polskiej. W trakcie zajęć student zapoznaje się z nagraniami i zapisami dawnych i współczesnych tekstów gwarowych, poznaje cechy językowe poszczególnych dialektów, uczy się je rozpoznawać w tekście oraz porównywać z innymi dialektami i polszczyzną ogólną.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna terminologię z zakresu dialektologii, socjolingwistyki i geografii lingwistycznej; rozumie różnicę pomiędzy językiem ogólnym i dialektem, zna podstawowe dialekty języka polskiego oraz ich cechy [01]
K_W05 [4/5]
zna kierunki rozwoju i najważniejsze osiągnięcia polskiej dialektologii w XX i XXI w. oraz instytucje krzewiące regionalne zróżnicowanie polszczyzny [02]
K_W06 [4/5] K_W09 [4/5]
potrafi na podstawie poznanej wiedzy analizować teksty gwarowe i rozpoznać przynależność tekstu gwarowego do odpowiedniego dialektu [03]
K_U04 [3/5]
potrafi we właściwy sposób dobrać metody i źródła w pracy dialektologa [04]
K_U06 [3/5]
potrafi dotrzeć do informacji i kompendiów (w tym: cyfrowych), które zapewnią mu dalsze samokształcenie [05]
K_U08 [4/5]
jest gotów do podjęcia merytorycznej dyskusji na temat statusu i charakterystyki odmian regionalnych polszczyzny w przeszłości i współcześnie [06]
K_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)