Literatura współczesna (po roku 1989) Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Literatura współczesna (po roku 1989)
Kod modułu: W1-FP-S1-LW
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zjawiskami literackimi, jakie zaistniały na przełomie XX i XXI w. (do końca pierwszej dekady w. XXI). Przedmiotem opisów, analiz i interpretacji zostają objęte najważniejsze książki poetyckie, tomy prozy, a także wybrane pozycje spoza beletrystyki (m.in. proza non-fiction) opublikowane w podanym okresie. Cykl wykładów obejmuje najważniejsze przemiany i tendencje literackie, rozpatrywane w stosownym uogólnieniu. W ramach ćwiczeń studenci czytają i analizują podaną literaturę (mniej więcej po 6 pozycji – poetyckich i powieściowych). Praca z podanymi tekstami artystycznymi będzie uzupełniona lekturą (wraz z omówieniem) wybranych i zarazem najbardziej wartościowych opracowań literaturoznawczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna najważniejsze zjawiska literackie z obszaru piśmiennictwa po r. 1989; zna, w ogólnych zarysach, osiągnięcia najbardziej cenionych poetów, prozaików oraz wybrane dzieła ich autorstwa [01]
K_W04 [4/5]
zna i rozumie procesy oraz tendencje rozwojowe, które zaszły w polu literackim po 1989 r. [02]
K_W04 [3/5] K_W07 [3/5] K_W09 [3/5]
potrafi przedstawić węzłowe problemy literatury współczesnej wespół z pozaliterackimi kontekstami [03]
K_U05 [3/5]
potrafi powiązać najważniejszych polskich autorów końca XX w. i początku kolejnego stulecia z nurtami literackimi, wiodącymi poetykami, kluczowymi problemami epoki [04]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
jest gotów do krytycznej analizy zjawisk literackich, w tym ram ideologicznych i instytucjonalnych, w których te zjawiska się pojawiają [05]
K_K02 [4/5]
jest gotów do dalszych, samodzielnych praktyk lekturowych, aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu literackim [06]
K_K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Odczyt [a04] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 03 04 05 06
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin 01 02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)