Studia nad krajobrazem II Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Studia nad krajobrazem II
Kod modułu: W1-SH-S1-SK.2
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł jest kontynuacją studiów nad krajobrazem I. Stanowi jego pogłębienie nakierowane przede wszystkim na interpretację określonych typów krajobrazu, różnych praktyk anty-krajobrazowych, cyfrowych i postcyfrowych. Zasadniczym celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z najbardziej charakterystycznymi rodzajami krajobrazów naturalnych, a także krajobrazów przetworzonych przez działalność ludzi i zwierząt. Studenci analizują wybrane krajobrazy z uwzględnieniem określonych sposobów ich definiowania, klasyfikacji i wartościowania. Moduł pomaga poszerzyć zdolności percepcyjne nakierowane na środowiskowo-przyrodnicze aspekty, zrozumieć w sposób pogłębiony wagę informacyjną i ideologiczną postrzeganego z ludzkiej perspektywy krajobrazu, przemyśleć jego znaczenia z punktu widzenia zwierząt i roślin, a także rolę odporności krajobrazu i jego ochronę.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna w stopniu pogłębionym teoretyczne i historyczne ujęcia krajobrazu, jego definicje formułowane z perspektywy różnych dyscyplin, a także komplikacje związane z wielodyscyplinarnym charakterem tego pojęcia (m.in. jako terminu prawnego, estetycznego, egzystencjalnego, politycznego, etycznego) [01]
W02 [4/5]
rozumie i potrafi samodzielnie ją wykazać w analizowanych krajobrazach różnicę między subiektywnym, doświadczeniowym i partycypacyjnym charakterem krajobrazu (otoczenie, w którym jesteśmy zanurzeni) a jego charakterem obiektywnym, kontemplacyjnym i obserwacyjnym (pejzaż, widok) oraz między miejscem, obszarem, środowiskiem a krajobrazem [02]
W05 [4/5]
potrafi samodzielnie i w sposób pogłębiony powiązać estetyczne rozumienie krajobrazu z jego ekologicznym znaczeniem [03]
W06 [4/5]
jest gotów do roztoczenia prawnej opieki nad krajobrazami, zarządzania nimi i projektowania zgodnie z etycznymi i ekologicznymi zasadami sprawiedliwości krajobrazowej [04]
K02 [4/5]
potrafi samodzielnie analizować różne typy krajobrazów i różne ich postacie materialne oraz medialne pod względem wizualnym, ideologicznym (politycznym) oraz egzystencjalnym (pamięciowym), dowartościowując jego aspekt ekologiczny, potrafi powiązać te analizy z takimi zagadnieniami, jak płeć, rasa czy tożsamość [05]
U01 [4/5] U02 [4/5]
zna w stopniu pogłębionym międzynarodowe zapisy/dokumenty (np. Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, deklaracje UNESCO) odnoszące się do różnych regulacji użytkowania, kształtowania i ochrony krajobrazów przez państwo [06]
W13 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ekspozycja [c01] 
Prezentacja [c07] 
egzamin 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)