Warsztaty kompetencji społecznych. Projektowanie działań w środowisku Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Warsztaty kompetencji społecznych. Projektowanie działań w środowisku
Kod modułu: W6-PE-KO-S1-WKS.PDS
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest dostarczenie wiedzy niezbędnej do świadomego planowania i organizowania pracy edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej, profilaktycznej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi oraz kształtowanie u studentów umiejętności samodzielnego poszukiwania i wyboru wartościowych przykładów działań społecznych w środowisku lokalnym, poddania ich krytycznej analizie i ocenie oraz autoprezentacji własnych poszukiwań. Ponadto zajęcia wdrażają studentów do współpracy, rozwiązywania problemów, systematyczności w planowaniu i zarządzaniu sobą, a także sprzyjają rozwijaniu własnych kompetencji związanych z facylitacją i moderacją procesów grupowych oraz inspirowaniem, motywowaniem i aktywizowaniem uczniów/wychowanków.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do podejmowania zadań w środowisku i podjęcia współpracy z rodzicami, opiekunami, członkami społeczności instytucji oświatowej/opiekuńczo-wychowawczej w ramach projektowania działań na rzecz dobra ucznia/wychowanka i tego środowiska [PE-KO-S1- WKS.PDS_K]
K_K02 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać metodę projektu w celu animowania zespołowych działań edukacyjnych uczniów/wychowanków; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze (obserwacji, interpretacji zjawisk społecznych, planowania, projektowania działań aktywizujących siły ludzkie) pozwalające na rozwiązywanie typowych zadań, problemów w formie projektów; analizuje powiązania zjawisk społecznych z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i łączy z działalnością nauczyciela/pedagoga opiekuńczo-wychowawczego; potrafi wykorzystać opracowane i opisane w literaturze projekty edukacyjne do realizacji zadań związanych z udzielaniem pomocy rodzinie (sporządzanie planu pracy z rodziną; doskonalenie umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny, doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stwarzających trudności wychowawcze; wypełnianie ról społecznych) [PE-KO-S1- WKS.PDS_U]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U06 [3/5]
student/studentka zna i rozumie cele, elementy metody projektu, zasady, sposoby i zakres jej zastosowania w realizacji działań edukacyjnych, wychowawczych, pomocowych, kulturalnych, profilaktycznych; zna i rozumie znaczenie planowania i projektowania tego rodzaju działań oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną; zna i rozumie rolę nauczyciela/wychowawcy w skutecznym wspieraniu zespołów uczniowskich w realizacji projektów środowiskowych, projektów edukacyjnych [PE-KO-S1- WKS.PDS_W]
K_W04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-KO-S1WKS.PDS_fs_1] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-KO-S1- WKS.PDS_K PE-KO-S1- WKS.PDS_U PE-KO-S1- WKS.PDS_W
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)