Prawne podstawy działalności opiekuńczej i wspierania rodziny Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Prawne podstawy działalności opiekuńczej i wspierania rodziny
Kod modułu: W6-PE-KO-S1-1PPD
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot ma umożliwić zapoznanie się studentów/studentki z prawnymi podstawami działalności opiekuńczej i zasadami wspierania rodziny. Zaprezentowane zostaną aktualne regulacje prawne w tym zakresie. Uwaga zostanie zwrócona szczególnie na obszar prawa rodzinnego i opiekuńczego, administracyjnego, cywilnego. W podstawowym zakresie niezbędnym do ustalenia zasad prowadzenia działalności opiekuńczej będzie omówione też prawo karne, zabezpieczenia społecznego i prawo pracy. Szczególnie szeroko przedstawiony będzie status prawny asystenta rodziny, zasady jego pracy oraz funkcjonowanie instytucji pieczy zastępczej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, możliwości i ograniczeń w wykonywaniu zadań asystenta rodziny; doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo wychowawczych; jest gotowy/ gotowa do interpretacji tekstów aktów prawnych. [PE-KO-S1-1PPD_K_1]
K_K01 [3/5]
student/studentka posiada umiejętność prowadzenia badań naukowych, zna techniki i narzędzia metodologiczne przygotowujące do pracy na stanowisku asystenta rodziny oraz pedagoga i wychowawcy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, instytucjach i jednostkach administracyjnych, które prowadzą tego typu działalność; ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, sprawnie i skutecznie przemawiać, poprawnie konstruować teksty, prowadzić dyskusję, polemiki i negocjacje, autoprezentacje i posługiwać się językiem w oficjalnych sytuacjach publicznych, rozumie teksty aktów prawnych; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne, zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym. [PE-KO-S1-1PPD_U_1]
KN3_U03 [3/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę prawną na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki w różnym wieku i rodziny potrzebujące pomocy; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego; zna instytucje i organizacje w środowisku lokalny (zwłaszcza te wspierające rodzinę) oraz ma świadomość relacji prawnych zachodzących między nimi. [PE-KO-S1-1PPD_W_1]
K_W01 [3/5]
student/studentka ma kompleksową wiedzę z zakresu poradnictwa edukacyjnego, zawodowego, ma wiedzę na temat wspomagania rodziny różnymi formami wsparcia w środowisku lokalnym; ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą podstaw aksjologicznych, ideologicznych, prawnych, organizacyjnych funkcjonowania, współczesnych form opiekuńczo-wychowawczych, systemów wsparcia rodziny dysfunkcyjnej, osób niepełnosprawnych oraz z zaburzeniami w rozwoju; zna najważniejsze funkcjonujące obecnie w Polsce instytucje opiekuńczo-wychowawcze; zna aktualne rozwiązania prawne, organizacyjne pomocy społecznej w Polsce i udzielanego wsparcia wszystkim jednostkom go potrzebującym, a zwłaszcza w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. [PE-KO-S1-1PPD_W_2]
K_W04 [3/5] KN3_W01 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-KO-S1-1PPD _fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-KO-S1-1PPD_K_1 PE-KO-S1-1PPD_U_1 PE-KO-S1-1PPD_W_1 PE-KO-S1-1PPD_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)