Warsztat kompetencji międzykulturowych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Warsztat kompetencji międzykulturowych
Kod modułu: W6-PE-KO-S1-WKM
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia mają na celu wsparcie studentów/studentek w rozwoju kompetencji międzykulturowych - czyli otwartości na poznawanie innych kultur i ich przedstawicieli poprzez empatię, wrażliwość, umiejętność słuchania, komunikacji oraz wsparcie zdolności adaptacyjnych do niestandardowych/nieschematycznych sytuacji - które umożliwiają odczytywanie zróżnicowanych kontekstów i kodów wytworzonych i przekazywanych międzypokoleniowo, a następnie swobodne funkcjonowanie w środowisku zróżnicowanym kulturowo i budowanie współpracy z uczniami/wychowankami o różnym pochodzeniu kulturowym i językowym - którzy mają za sobą doświadczenie migracji - oraz z ich środowiskiem rodzinnym. Ponadto zajęcia ukazują rolę kompetencji międzykulturowych w budowaniu świadomej solidarności, wykraczającej poza zakorzenienie we własnej kulturze ku traktowaniu różnic jako czynnika rozwojowego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do podejmowania działań pedagogicznych i współpracy w wielokulturowym środowisku szkoły/klasy, instytucji opiekuńczo-wychowawczej/grupy wychowawczej na rzecz dobra uczniów/ wychowanków; jest gotów/gotowa do porozumiewania się z reprezentantami różnych kultur i do dialogowego rozwiazywania konfliktów, sytuacji problemowych [PE-KO-S1- WKM_K_1]
KN3_K04 [2/5]
Student/studentka potrafi określić indywidualne podejście (preferencje) do spostrzegania podstawowych zjawisk, stylów działania w kulturze, tj. czas, poziom cierpliwości, poziom podejmowania decyzji, styl komunikacji, przekaz informacji zwrotnej, hierarchia, autorytet; potrafi podjąć pracę z uczniami/wychowankami na rzecz integracji społecznej i w celu wykorzystania zróżnicowanego kapitału społecznego; potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości osób należących do różnych kręgów etnicznych, narodowych, wyznaniowych w celu podejmowania działań wspierających ich adaptację, aktywność w procesie kształcenia i w życiu społecznym. [PE-KO-S1- WKM_U_1]
K_U02 [3/5] K_U09 [3/5]
student/studentka zna i rozumie współczesne podejście do kompetencji międzykulturowych jako komponentu ograniczającego wykluczenie społeczne; zna i rozumie wymiary kultury, które umożliwią zrozumienie znaczenia różnic kulturowych; zna i rozumie metody budowania pozytywnych relacji międzykulturowych i rozwiązywania problemów wynikających z niedostatecznego zrozumienia aspektów różnorodności kulturowej oraz mechanizmy stereotypizacji i zagrożenia, jakie stereotypy wprowadzają w relacje międzykulturowe [PE-KO-S1- WKM_W_1]
K_W03 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PE-KOW-S1-WKM_fs _1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Projekcja [c02] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-KO-S1- WKM_K_1 PE-KO-S1- WKM_U_1 PE-KO-S1- WKM_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)