Moduł do wyboru: Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Moduł do wyboru: Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela |
---|---|
Kod modułu: | PPW_SWZ |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2028/2029 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma charakter wybieralny, z przygotowanej listy propozycji (corocznie modyfikowanej i uzupełnianej w odpowiedzi na zainteresowanie studentów) student wybiera 1 moduł do zaliczenia (krotność modułu 1).
Moduł Stres i wypalenie zawodowe w pracy nauczyciela obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do poznania i zrozumienia istoty zjawiska wypalenia zawodowego oraz profilaktyki związanej z obecnością stresu w nauczycielskiej profesji. Celem modułu jest więc nabycie wiedzy przez studentów na temat tego, czym jest wypalenie zawodowe i co je wywołuje, oraz umiejętności rozpoznawania charakterystycznych jego syndromów i przewidywania skutków. Studenci mają okazje również poznać sposoby zapobiegania wypaleniu zawodowemu nauczycieli oraz poszukiwania własnych strategii radzenia sobie ze stresem. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [PPW_BIOM]
Psychologia ogólna [PPW_PS_OG] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania wskazanych procesów z uwzględnieniem tych generujących stres oraz prowadzących do wypalenia zawodowego u nauczycieli (G.W3.; H.W4.; A.1.W3.) [PPW_SWZ_1] |
KN2_W02 [2/5] |
ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, szczególnie uwzględniającą specyfikę, rozpoznawanie i radzenie sobie nauczycieli ze zjawiskiem wypalenia zawodowego i stresem (G.W6.; H.U5.) [PPW_SWZ_2] |
KN2_W09 [2/5] |
ma wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju także w kontekście profilaktyki wypalenia zawodowego nauczycieli (H.U5.; A.1.W3.) [PPW_SWZ_3] |
KN2_W12 [2/5] |
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (A.1.U6.; A.2.U1.; B.5.K1.; B.5.W6.) [PPW_SWZ_4] |
KN2_U05 [2/5] |
potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi (G.W4.; H.U5.; A.1.U2.; A.1.K3.) [PPW_SWZ_5] |
KN2_U01 [2/5] |
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (G.U4.; H.U4.; H.U5.; A.2.K1.) [PPW_SWZ_6] |
KN2_U08 [2/5] |
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (H.W4.; A.2.K2.) [PPW_SWZ_7] |
KN2_K01 [2/5] |
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki (G.K3.; A.2.K2.; A.1.K3.) [PPW_SWZ_8] |
KN2_K01 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PPW_SWZ_fs_1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Plakat/poster [c05] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
PPW_SWZ_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |