Kultura języka z retoryką Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Kultura języka z retoryką
Kod modułu: PPW_KJR
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat kultury języka polskiego i retoryki, dotyczącą m.in. etyki i estetyki słowa, zagadnień poprawnościowych z uwzględnieniem zmian zachodzących w języku na przestrzeni wieków. Moduł ten obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań związanych z codziennym kontaktem z drugim człowiekiem – dzieckiem i dorosłym. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, posiada podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania języka polskiego, zna jej typowe zagadnienia, normy i procedury (I.W1, I.W2, I.W3, I.W4, I.W5) [PPW_KJR_1]
KN2_W10 [3/5]
Absolwent zna procesy komunikacji społecznej oraz ich prawidłowości i zakłócenia (I.W1, I.W2, I.W4) [PPW_KJR_2]
KN2_W17 [3/5] KN2_K01 [3/5]
Absolwent potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i kulturalnych, a także ocenić ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi precyzyjnie wypowiadać się w języku mówionym, jak i pisanym na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_3]
KN2_U01 [3/5]
Absolwent ma umiejętności językowe i posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw języka polskiego, w tym znajomość gramatyki i stylistyki, zna rodzaje komunikatów, ich cele i formy, potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy językowe, a także korzystać z pomocy słowników i wydawnictw PWN czy Poradni Językowych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_4]
KN2_U04 [4/5]
Absolwent potrafi precyzyjnie wypowiadać się, zarówno w języku mówionym, jak i pisanym, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z wykorzystaniem różnych ujęć różnych teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_5]
KN2_K06 [4/5]
Absolwent ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się przy użyciu rozmaitych kanałów komunikacyjnych dostosowanych do omawianych zagadnień teoretycznych (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_6]
KN2_K07 [4/5]
Absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim o wykazuje troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów (I.U1. I.U2, I.U3) [PPW_KJR_7]
KN2_U15 [5/5]
Absolwent potrafi porozumieć się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk oraz tworzyć dobra atmosferę do komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi (I.K1) [PPW_KJR_8] [PPW_KJR_8]
KN2_K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_KJR_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie PPW_KJR_1 PPW_KJR_2 PPW_KJR_3 PPW_KJR_4
ćwiczenia [PPW_KJR_fs_2] 30 Opis [a03] 
Projekcja [c02] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_KJR_3 PPW_KJR_4 PPW_KJR_5 PPW_KJR_6 PPW_KJR_7 PPW_KJR_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)