Alternatywne formy pracy przedszkola Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Alternatywne formy pracy przedszkola
Kod modułu: PPW_AF
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego, alternatywnych form pracy z dzieckiem w przedszkolu oraz metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka i potrzeb dziecka. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane w własnym rozwojem zawodowym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna najważniejsze alternatywne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (A.2.W4.; C.W2.). [PPW_ AF_ 1]
KN2_W01 [3/5] KN2_W07 [3/5]
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w zakresie alternatywnych form pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym (A.2.W5.; C.W2.;D.W2.). [PPW_ AF_ 2]
KN2_W08 [3/5] KN2_W10 [3/5]
Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii alternatywnych działań pedagogicznych (C.W3.; D.U1.). [PPW_ AF_ 3]
KN2_U02 [2/5] KN2_U11 [3/5] KN2_U18 [3/5]
Posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym, które przejawiają specjalne potrzeby edukacyjne - w tym dzieci szczególnie uzdolnione (C.W1., C.U1.). [PPW_ AF_ 4]
KN2_W05 [3/5]
Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania alternatywnych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej przedszkola (D.U2.; C.U5.; C.U3.; C.U6.). [PPW_ AF_ 5]
KN2_U06 [3/5] KN2_U13 [3/5]
Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role; umie podejmować i wyznaczać zadania; posiada umiejętności organizacyjne (A.2.U5.; C.K3.; C.K4.). [PPW_ AF_ 6]
KN2_U03 [3/5] KN2_U14 [3/5] KN2_U19 [3/5]
Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych alternatywnych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (A.2.U4.; C.U4.; C,U5.; D.U1.; D.K2.). [PPW_ AF_ 7]
KN2_K03 [3/5] KN2_K06 [3/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne z zakresu alternatywnych form pracy z dzieckiem w przedszkolu (D.K2.; C.U2.; C.K4.). [PPW_ AF_ 8]
KN2_K08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_AF_fs_1] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PPW_ AF_ 1 PPW_ AF_ 2 PPW_ AF_ 3 PPW_ AF_ 4 PPW_ AF_ 5 PPW_ AF_ 6 PPW_ AF_ 7 PPW_ AF_ 8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)