Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
Kod modułu: PPW_TRUD
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach prowadzonych zajęć chodzi o zapoznanie słuchaczy ze specyfiką organizacji pracy z wychowankami z trudnościami wychowawczymi. Zajęcia umożliwiają pogłębienie wiedzy na temat istoty, źródeł, uwarunkowań - czynników endogennych i egzogennych - trudności wychowawczych, działań w kierunku ich wykrycia i likwidacji w różnych fazach zaawansowania (określenie rodzaju, jakości i stopnia występujących problemów). Ponadto pomagają w planowaniu i realizacji pracy z dziećmi sprawiającymi trudności wychowawcze poprzez wdrażanie studentów do przemyślanych i zorganizowanych działań pod kątem opieki nad dziećmi o zróżnicowanym poziomie trudności wychowawczych - rozpoznanie warunków funkcjonowania i możliwości wychowanków; dobór metod i technik, form oraz ćwiczeń stymulujących, wspierających zmianę zachowania i przydatnych podczas prowadzenia działań terapeutyczno-wychowawczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Psychologia rozwojowa [PPW_PS_ROZ]
Teoria wychowania [PPW_TW]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka. W szczególności teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych – społeczne, biopsychospołeczne, w tym ADHD; (F.W1) [PPW_TRUD_1]
KN2_W03 [3/5]
Student zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące (F.W2). [PPW_TRUD_2]
KN2_W04 [3/5]
Student ma wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur, i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej w pracy z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi. Ponadto zna założenia, zasady i klasyfikacje, w tym ICF, ICD, DSM, oraz narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym (F.W3). [PPW_TRUD_3]
KN2_W10 [3/5]
Student potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych (F.U3). [PPW_TRUD_4]
KN2_U09 [3/5]
Student umiejętnie tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci lub uczniów do nauki i pracy nad sobą, potrafi analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia poprzez współpracę z rodziną i otoczeniem społecznym przedszkola lub szkoły w procesie planowania wychowania dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi (F.U4). [PPW_TRUD_5]
KN2_U10 [3/5]
Student potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem, potrafi oceniać skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym (F.U3). [PPW_TRUD_6]
KN2_U11 [3/5]
Student rozwija kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (F.U2). [PPW_TRUD_7]
KN2_U07 [2/5]
Student jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki (F.K2). [PPW_TRUD_8]
KN2_K01 [2/5] KN2_K02 [2/5]
Student jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości; Równocześnie jest zdolny do przyjęcia współodpowiedzialności za sposób planowania i realizacji oraz rezultaty procesu wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K2) [PPW_TRUD_9]
KN2_K07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_TRUD_fs_1] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PPW_TRUD_1 PPW_TRUD_2 PPW_TRUD_3 PPW_TRUD_4 PPW_TRUD_5 PPW_TRUD_6 PPW_TRUD_7 PPW_TRUD_8 PPW_TRUD_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)