Edukacja regionalna i międzykulturowa Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Edukacja regionalna i międzykulturowa
Kod modułu: PPW_ED_MIĘDZY
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2028/2029
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł edukacja regionalna i międzykulturowa stanowi wprowadzenie do szerokiej problematyki z zakresu pedagogiki międzykulturowej. Pozwala przyszłemu nauczycielowi na zdobycie podstawowej wiedzy merytorycznej i metodycznej, umiejętności i kompetencji niezbędnych do realizacji zadań edukacyjnych związanych z kształtowaniem tożsamości regionalnej, narodowej i europejskiej dziecka, budowaniem więzi społecznych oraz podejmowaniem działań na rzecz dobra wspólnego. W ramach modułu studenci kształtują umiejętności samodzielnego wyszukiwania i wyboru wartościowych przykładów działań edukacyjnych w zakresie edukacji regionalnej i międzykulturowej we własnym środowisku lokalnym, odpowiednio je dokumentują, poddają krytycznej analizie i ocenie. Realizacja modułu sprzyja refleksyjnemu podchodzeniu przyszłego nauczyciela do własnej tożsamości i do podejmowania wyzwań zawodowych w zróżnicowanym społecznie i kulturowo środowisku. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładu, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Pedagogika przedszkolna [PPW_PED_PRZED]
Pedagogika wczesnoszkolna [PPW_PED_W]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna terminologię używaną w pedagogice (w tym terminologię z zakresu edukacji regionalnej i międzykulturowej) i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (A.1.W1.) [PPW_ED_MIĘDZY_1]
KN2_W01 [2/5]
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań występujących w zróżnicowanych społecznie i kulturowo środowisku lokalnym (A.1.U2.) [PPW_ED_MIĘDZY_2]
KN2_U02 [3/5]
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (A.1.K1.) [PPW_ED_MIĘDZY_3]
KN2_K02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_ED_MIĘDZY_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie PPW_ED_MIĘDZY_1 PPW_ED_MIĘDZY_2
ćwiczenia [PPW_ED_MIĘDZY_fs_2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie PPW_ED_MIĘDZY_1 PPW_ED_MIĘDZY_2 PPW_ED_MIĘDZY_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)