Pedagogika twórczości
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Pedagogika twórczości |
---|---|
Kod modułu: | PPW_PED_TWÓR |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2027/2028 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest pokazanie twórczości jako istotnego elementu aktywności życiowej człowieka na tle
współczesnej humanistyki. Zagadnienia obejmować będą: problematykę rozwoju myślenia i działań twórczych dzieci i młodzieży, twórczy wymiar aktywnych metod w edukacji oraz edukację dla twórczości; rozwijanie umiejętności myślenia twórczego oraz kształtowanie postawy twórczej.
Wszystkie przedstawione efekty kształcenia planuje się osiągnąć za pomocą wykładowej oraz ćwiczeniowej formy kształcenia. Dodatkowo zostaną pogłębione poprzez pracę własną studenta. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie wychowania i rozwoju twórczego człowieka, podstawy twórczego uczenia się i nauczania twórczości lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać; (A.3.W1.) [PPW_PED_TWÓR_1] |
KN2_W02 [3/5] |
Absolwent zna i rozumie istotę projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w obszarze rozwoju postaw twórczych i kreatywności uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (A.3.W2.; B.6.W3.; B.7.W3.; B.8.W3.) [PPW_PED_TWÓR_2] |
KN2_W14 [4/5] |
Absolwent zna i rozumie rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań twórczych dzieci lub uczniów; (A.1.W3.; A.1.U1.) [PPW_PED_TWÓR_3] |
KN2_W16 [5/5] |
Absolwent potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne na rzecz twórczego rozwoju; (C.U6.; A.1.U6.) [PPW_PED_TWÓR_4] |
KN2_U02 [5/5] |
Absolwent potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów; (A.1.K3.) [PPW_PED_TWÓR_5] |
KN2_K07 [4/5] |
Absolwent jest gotów do formowania właściwych zachowań i postaw dzieci lub uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; (B.6.K1.; B.7.K1.; C.K2.) [PPW_PED_TWÓR_6] |
KN2_K02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_PED_TWÓR_fs_1] | 15 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Ekspozycja [c01] Projekcja [c02] Plakat/poster [c05] |
zaliczenie |
PPW_PED_TWÓR_1 |
ćwiczenia [PPW_PED_TWÓR_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] Ekspozycja [c01] Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] |
zaliczenie |
PPW_PED_TWÓR_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |