Metodyka nauczania języka obcego małego dziecka (sem. 1) Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka nauczania języka obcego małego dziecka (sem. 1)
Kod modułu: PPW_MNJOMD1
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zaznajomienie studentów z procesami przyswajania języka drugiego przez dzieci w różnych kontekstach edukacyjnych i przygotowanie ich do planowania i wdrażania nauczania języka obcego w przedszkolu. W ramach kursu studenci poznają różne metody, techniki, strategie nauczycielskie, systemy motywacyjne, rodzaje ćwiczeń, sposoby stymulowania uczenia się języka obcego przez dzieci i materiały wykorzystywane w nauczaniu języka obcego małego dziecka. Zapoznają się również z różnorodnymi rolami pełnionymi przez nauczyciela języka obcego oraz sposobami indywidualizacji procesu nauczania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, rozumie potrzebę aktualizacji swojej wiedzy, zdobywania doświadczenia i doskonalenia umiejętności w zakresie nauczania języka obcego w przedszkolu. Jest gotowy do podejmowania wyzwań w swojej pracy zawodowej.(J.1.2.K1., B.2.K1.) [PPW_MNJOMD1_1]
KN2_K01 [4/5]
Student rozumie konieczność uwzględniania w swoim podejściu do nauczania indywidualnego poziomu rozwoju konkretnego dziecka, jego indywidualnych cech i potrzeb, ma świadomość etycznego wymiaru nauczania w najmłodszych grupach wiekowych.(A.4.W1.) [PPW_MNJOMD1_2]
KN2_K05 [3/5] KN2_K06 [4/5]
Student potrafi zaplanować nauczanie języka angielskiego w przedszkolu pod względem doboru metody, technik i materiałów, jest przygotowany do łączenia nauczania języka obcego z odgrywaniem innych ról nauczyciela, jest autonomiczny i innowacyjny. Student posiada umiejętności dotyczące obserwacji sytuacji pedagogicznych i wykorzystywania wiedzy teoretycznej w rozwiązywaniu problemów. Potrafi ocenić wyniki swojej pracy, zdiagnozować potrzeby ucznia i indywidualizować podejście do nauczania.(E.2.W1., E.2.W3., A.4.U2.) [PPW_MNJOMD1_3]
KN2_U02 [4/5] KN2_U11 [3/5] KN2_U12 [3/5] KN2_U13 [3/5]
Student potrafi ocenić swoją wiedzy i umiejętności, potrafi wytyczyć obszary wymagające doskonalenia, posiada umiejętności pozwalające mu na doskonalenie własnego warsztatu zawodowego, wykazuje się refleksyjnością, empatią i umiejętnościami komunikacji interpersonalnej, jest samodzielny w zdobywaniu wiedzy.(A.4.U.1., A.4.K1., B.2.K1.) [PPW_MNJOMD1_4]
KN2_U03 [3/5]
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przyswajania języka drugiego przez dzieci w różnych kontekstach edukacyjnych oraz metodyki nauczania języków obcych małego dziecka.(A.4.W1., A.4.W2.) [PPW_MNJOMD1_5]
KN2_W02 [4/5] KN2_W03 [4/5]
Student posiada wiedzę szczegółową na temat metod, technik, strategii nauczycielskich, systemów motywacyjnych i materiałów wykorzystywanych w nauczaniu języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym w różnych podgrupach wiekowych. (E.2.K1., A.4.W3.) [PPW_MNJOMD1_6]
KN2_W10 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_MNJOMD1_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie PPW_MNJOMD1_3 PPW_MNJOMD1_5 PPW_MNJOMD1_6
ćwiczenia [PPW_MNJOMD1_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie PPW_MNJOMD1_1 PPW_MNJOMD1_2 PPW_MNJOMD1_3 PPW_MNJOMD1_4 PPW_MNJOMD1_5 PPW_MNJOMD1_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)