Korekta zaburzeń rozwoju dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Korekta zaburzeń rozwoju dziecka
Kod modułu: PPW_KZRD
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką zaburzeń rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym zarówno w aspekcie teoretycznym jak i praktycznym. Moduł korekta zaburzeń rozwoju dziecka obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań związanych z pracą z dzieckiem o specyficznych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat teorii rozwoju dziecka, wychowania, uczenia się i nauczania. W szczególności teorie, klasyfikacje, przyczyny i przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym (F.W4). [PPW_KZRD_1]
KN2_W02 [5/5]
Absolwent posiada wiedzę na temat zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci i uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym wynikające z opóźnień i zaburzeń rozwoju oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych. Zna i rozumie uwarunkowania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym wynikających z niepełnosprawności lub innych przyczyn biopsychospołecznych, przejawiających się w obszarze rozwoju fizyczno-ruchowego, poznawczego i emocjonalno-społecznego (F. W2). [PPW_KZRD_2]
KN2_W13 [3/5]
Absolwent posiada umiejętność rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów, projektowania i prowadzenia działań pedagogicznych, a także planowania i realizowania spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania. Potrafi rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego oraz wspomagania dziecka lub ucznia i jego rodziców lub opiekunów w procesie wychowania i kształcenia. Ponadto potrafi ocenić skuteczność procesu wykrywania, identyfikowania i zaspakajania specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym (F.U2,F.U3). [PPW_KZRD_3]
KN2_U02 [4/5]
Student potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały i metody pracy adekwatnie do celów realizowanych zajęć terapeutycznych (F.U2, F.U3). [PPW_KZRD_4]
KN2_U04 [5/5]
Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania z uwzględnieniem specyficznych potrzeb edukacyjnych (F.U4, F.U5). [PPW_KZRD_5]
KN2_U03 [5/5]
Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. Jest przygotowany do współpracy z rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym w procesie wychowania i kształcenia W tym także do przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowania i kształcenia dzieci lub uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi lub edukacyjnymi (F.K1,F.U5). [PPW_KZRD_6]
KN2_K03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_KZRD_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin PPW_KZRD_1 PPW_KZRD_2
ćwiczenia [PPW_KZRD_fs_2] 15 Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie PPW_KZRD_2 PPW_KZRD_3 PPW_KZRD_4 PPW_KZRD_5 PPW_KZRD_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)