Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Psychologiczne i pedagogiczne podstawy nauczania języka obcego dzieci
Kod modułu: PPW_PP_NJOD
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest wprowadzenie do podstawowych zagadnień teoretycznych z zakresu przyswajania języka pierwszego i drugiego oraz metodyki nauczania języków obcych. Studenci zaznajamiani są z podstawową terminologią oraz z obecnym stanem wiedzy z powyższych dziedzin, poznają również historię rozwoju tradycyjnych i niekonwencjonalnych metod nauczania języka obcego. W ramach kursu studenci poznają poszczególne elementy procesu dydaktycznego i uczą się jego planowania i wdrażania. Zapoznają się również z różnorodnymi rolami pełnionymi przez nauczyciela języka obcego oraz sposobami indywidualizacji procesu nauczania
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teorii przyswajania języka pierwszego i języka drugiego, szczegółowej metodyki nauczania języków obcych oraz związków pomiędzy tymi dziedzinami wiedzy. (A.4.W.1., A.4.W2., A.2.W1., E.2.W3.) [PPW_PP_NJOD_1]
KN2_W02 [4/5] KN2_W03 [4/5] KN2_W10 [4/5] KN2_W13 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat rozwoju biologicznego , psychologicznego i społecznego ucznia, metodyki nauczania na określonym poziomie nauczania, struktury systemu edukacji i podmiotów działalności pedagogicznej (uczeń, rodzic, nauczyciel, pedagog). (A.1.W2.; A.4.W3.) [PPW_PP_NJOD_2]
KN2_W02 [4/5] KN2_W04 [4/5] KN2_W05 [4/5] KN2_W10 [4/5]
Student potrafi zaplanować proces dydaktyczny pod względem doboru metody, technik i materiałów, jest dobrym organizatorem procesu dydaktycznego zdolnym do odgrywania różnorodnych ról, jest autonomiczny i innowacyjny. Student posiada umiejętności dotyczące obserwacji sytuacji pedagogicznych i stosowania wiedzy teoretycznej w konkretnych przypadkach. Potrafi ocenić wyniki swojej pracy, zdiagnozować potrzeby ucznia i indywidualizować podejście do nauczania. (A.4.U2., E.2.W1., E.2.W3.) [PPW_PP_NJOD_3]
KN2_U04 [3/5] KN2_U06 [3/5] KN2_U07 [3/5]
Student potrafi ocenić swoją wiedzy i umiejętności, potrafi wytyczyć obszary wymagające doskonalenia, posiada umiejętności pozwalające mu na doskonalenie własnego warsztatu zawodowego i znajomości języka obcego, wykazuje się refleksyjnością, empatią i umiejętnościami komunikacji interpersonalnej, jest samodzielny w zdobywaniu wiedzy. (A.4.U1., A.4.K1., B.2.K1.) [PPW_PP_NJOD_4]
KN2_U06 [3/5] KN2_U10 [3/5] KN2_U12 [3/5] KN2_U16 [4/5]
Student ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, rozumie potrzebę aktualizacji swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności w obliczu zmieniającego się stanu wiedzy na temat przyswajania i nauczania języków obcych. Jest gotowy do podejmowania wyzwań w swojej pracy zawodowej. (B.2.K1., J.1.2.K1.) [PPW_PP_NJOD_5]
KN2_K01 [5/5]
Student rozumie konieczność uwzględniania w swoim podejściu do nauczania indywidualnych cech i potrzeb uczniów, ma świadomość etycznego wymiaru nauczania, diagnozowania i oceniania uczniów. (A.2.U4., A.1.W3., A.1.K3.) [PPW_PP_NJOD_6]
KN2_K05 [4/5] KN2_K06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_PP_NJOD_fs_1] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie PPW_PP_NJOD_1 PPW_PP_NJOD_2 PPW_PP_NJOD_3
ćwiczenia [PPW_PP_NJOD_fs_2] 30 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_PP_NJOD_1 PPW_PP_NJOD_3 PPW_PP_NJOD_4 PPW_PP_NJOD_5 PPW_PP_NJOD_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)