Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_DIAG_PSYCH
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy, umiejętności praktycznych i kompetencji do poprawnego diagnozowania poziomu rozwoju dzieci. Zapoznanie z narzędziami diagnostycznych i zasadami interpretacji wyników diagnozy umożliwi sprawną i wartościową pracę nauczyciela przedszkola i klas I-III w aspekcie zadań diagnostycznych, profilaktycznych i korekcyjnych. Moduł diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań związanych z diagnozą rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Psychologia rozwojowa [PPW_PS_ROZ]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać. W szczególności zna teorie, koncepcje i modele rozpoznawania cech rozwoju i funkcjonowania dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym odpowiednio u progu wychowania przedszkolnego i pierwszego etapu edukacji ogólnokształcącej (klasa I szkoły podstawowej) jako podstawy wspomagania rozwoju dziecka lub ucznia na etapie wczesnej edukacji; (H.W1) [PPW_DIAG_PSYCH_1]
KN2_W03 [5/5]
Jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. W szczególności do etycznego postępowania w procesie oceniania rezultatów procesu wychowania i kształcenia z punktu widzenia osiągnięć dziecka lub ucznia; (H.K1) [PPW_DIAG_PSYCH_2]
KN2_K01 [5/5]
Zna i rozumie metodykę wykonywania zadań związanych z procesem diagnozy – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. Zna podstawy prawne, cele, funkcje i rodzaje oceniania jako wspierania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym oraz zasady konstruowania narzędzi oceny pedagogicznej; (H.W2) [PPW_DIAG_PSYCH_3]
KN2_W02 [5/5]
Posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego.(H.W2) [PPW_DIAG_PSYCH_4]
KN2_W05 [4/5]
Zna strukturę i funkcje systemu oświaty: postawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych biorących udział w procesie diagnozie Przyswoił zagadnienia ewaluacji edukacyjnej i edukacyjnej wartości dodanej, w tym ich zasady i formy; (H.W5) Opanował zagadnienia związane z oceną jakości pracy nauczyciela i jakości pracy przedszkola i szkoły, w tym podstawy prawne, teorie, cele, metody i formy (H.W4) [PPW_DIAG_PSYCH_5]
KN2_U02 [5/5] KN2_U09 [5/5] KN2_U14 [5/5]
Dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatne do celów wychowania i kształcenia. Potrafi konstruować poprawne narzędzia diagnozy pedagogicznej oraz projektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i dokonywać jego autoewaluacji; (H.U2, H.U5). Jest gotów do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w procesie diagnozowania pedagogicznego, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełno sprawnościami (H.K2). [PPW_DIAG_PSYCH_6]
KN2_U18 [5/5] KN2_U19 [5/5]
Potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania diagnostyczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. Potrafi rozpoznawać indywidualne cechy rozwoju i uczenia się dzieci mających rozpocząć edukację przedszkolną i naukę w klasie I szkoły podstawowej oraz potrzeby edukacyjne i zainteresowania dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym oraz na tej podstawie zaprojektować działania pedagogiczne (H.U1, H.U3). [PPW_DIAG_PSYCH_7]
KN2_W13 [5/5] KN2_W18 [5/5]
Posiada umiejętność pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej i szkolnej uczestniczącymi w procesie diagnozy. Ponadto potrafi rozpoznać i scharakteryzować wymierne i niewymierne rezultaty pracy nauczyciela; (H.U4) [PPW_DIAG_PSYCH_8]
KN2_U02 [5/5]
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci lub uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem (H.U5) [PPW_DIAG_PSYCH_9]
KN2_K03 [5/5] KN2_K05 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_DIAG_PSYCH_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin PPW_DIAG_PSYCH_1 PPW_DIAG_PSYCH_3 PPW_DIAG_PSYCH_4 PPW_DIAG_PSYCH_7
ćwiczenia [PPW_DIAG_PSYCH_fs_2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie PPW_DIAG_PSYCH_2 PPW_DIAG_PSYCH_5 PPW_DIAG_PSYCH_6 PPW_DIAG_PSYCH_8 PPW_DIAG_PSYCH_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)