Neurodydaktyczne podstawy edukacji Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Neurodydaktyczne podstawy edukacji
Kod modułu: PPW_NPE
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł NEURODYDAKTYCZNE PODSTAWY EDUKACJI zawiera treści z zakresu neuronauk, których przyswojenie pozwala na spojrzenie na proces edukacji z pespektywy jego biologicznego podłoża oraz na planowanie działań pedagogicznych z uwzględnieniem naturalnych mechanizmów neurorozwojowych. Moduł wprowadza podstawowe zagadnienia związane z wpływem zarówno przeszłości ewolucyjnej jak i ontogenezy człowieka na jego kompetencje poznawcze oraz proces edukacji i jego planowanie. Rozumienie naszej ewolucyjnej przeszłości daje narzędzia interpretacyjne oraz pozwalające na planowanie i przewidywanie skuteczności metod dydaktycznych, cech środowiska edukacyjnego oraz jakości relacji . Podstawowe informacje z zakresu fizjologii ośrodkowego układu nerwowego dadzą uczestnikom szansę na zrozumienie reakcji ludzi, zwłaszcza w kontekście relacji niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesu edukacji. Zajęcia pozwolą także rozumieć miejsce jakie zajmuje biologia w naukach pedagogicznych oraz potrzebę zdobywania i aktualizowania wiedzy z tego zakresu. Zajęcia modułu zawierają także elementy interpretacji rozwoju kultury w kategoriach ewolucji memetycznej a także jej związków z procesami pozagenetycznego przekazu informacji w tym szczególnie procesu edukacji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, w tym w zakresie prawideł rozwoju OUN oraz zmian rozwojowych zachodzących w korze mózgu w okresach krytycznych (A.3.W1., A.3.W2., A.3.K2.) [PPW_NPE_1]
KN2_W02 [3/5]
ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w szczególności wynikających ze zmian neurorozwojowych (A3.W4., A.3.U3.) [PPW_NPE_2]
KN2_W13 [3/5] KN2_W17 [3/5]
zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (A.2.W1.) [PPW_NPE_3]
KN2_W02 [3/5] KN2_W09 [3/5]
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (D.U1., D.U3.) [PPW_NPE_4]
KN2_U01 [4/5]
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w zróżnicowanych środowiskach społecznych uwzględniając możliwości wynikające z etapu rozwoju OUN (A.2.U2.) [PPW_NPE_5]
KN2_U04 [4/5]
posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych (A.2.W2.) [PPW_NPE_6]
KN2_W02 [4/5]
posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń w tym z zakresu działania mechanizmów lustrzanych oraz biologicznego podłoża empatii (A.3.W4.) [PPW_NPE_7]
KN2_W17 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_NPE_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie PPW_NPE_1 PPW_NPE_2 PPW_NPE_3 PPW_NPE_4 PPW_NPE_5 PPW_NPE_6 PPW_NPE_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)