Neurodydaktyczne podstawy edukacji
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Neurodydaktyczne podstawy edukacji |
---|---|
Kod modułu: | PPW_NPE |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł NEURODYDAKTYCZNE PODSTAWY EDUKACJI zawiera treści z zakresu neuronauk, których przyswojenie pozwala na spojrzenie na proces edukacji z pespektywy jego biologicznego podłoża oraz na planowanie działań pedagogicznych z uwzględnieniem naturalnych mechanizmów neurorozwojowych. Moduł wprowadza podstawowe zagadnienia związane z wpływem zarówno przeszłości ewolucyjnej jak i ontogenezy człowieka na jego
kompetencje poznawcze oraz proces edukacji i jego planowanie. Rozumienie naszej ewolucyjnej przeszłości daje narzędzia interpretacyjne oraz pozwalające na planowanie i przewidywanie skuteczności metod dydaktycznych, cech środowiska edukacyjnego oraz jakości relacji . Podstawowe informacje z zakresu fizjologii ośrodkowego układu nerwowego dadzą uczestnikom szansę na zrozumienie reakcji ludzi, zwłaszcza w kontekście relacji niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesu edukacji. Zajęcia pozwolą także rozumieć miejsce jakie zajmuje biologia w naukach pedagogicznych oraz potrzebę zdobywania i aktualizowania wiedzy z tego zakresu. Zajęcia modułu zawierają także elementy interpretacji rozwoju kultury w kategoriach ewolucji memetycznej a także jej związków z procesami pozagenetycznego przekazu informacji w tym szczególnie procesu edukacji. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, w tym w zakresie prawideł rozwoju OUN oraz zmian rozwojowych zachodzących w korze mózgu w okresach krytycznych (A.3.W1., A.3.W2., A.3.K2.) [PPW_NPE_1] |
KN2_W02 [3/5] |
ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w szczególności wynikających ze zmian neurorozwojowych (A3.W4., A.3.U3.) [PPW_NPE_2] |
KN2_W13 [3/5] |
zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
(A.2.W1.) [PPW_NPE_3] |
KN2_W02 [3/5] |
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (D.U1., D.U3.) [PPW_NPE_4] |
KN2_U01 [4/5] |
potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej w zróżnicowanych środowiskach społecznych uwzględniając możliwości wynikające z etapu rozwoju OUN (A.2.U2.) [PPW_NPE_5] |
KN2_U04 [4/5] |
posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych (A.2.W2.) [PPW_NPE_6] |
KN2_W02 [4/5] |
posiada wiedzę na temat procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej), oraz ich prawidłowości i zakłóceń w tym z zakresu działania mechanizmów lustrzanych oraz biologicznego podłoża empatii (A.3.W4.) [PPW_NPE_7] |
KN2_W17 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_NPE_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
PPW_NPE_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |