Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Metodyka edukacji wczesnoszkolnej |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MEW |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest uporządkowanie i rozbudowanie wiedzy oraz umiejętności studentek i studentów w obszarze metodyki edukacji wczesnoszkolnej. Moduł Metodyka edukacji wczesnoszkolnej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do planowanie i realizacji zajęć edukacyjnych w klasach I-III, współpracy z różnorodnymi środowiskami wychowawczymi, przygotowania szkoły z uwzględnieniem potrzeb ucznia oraz czuwania nad prawidłowym procesem adaptacji szkolnej dziecka. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Pedagogika wczesnoszkolna [PPW_PED_W] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki edukacji wczesnoszkolnej, w tym dotyczące celów i zasad kształcenia, metod i form nauczania oraz środków dydaktycznych stosowanych w procesie kształcenia uczniów klas I-III.(D.W1.; D.W2.) [PPW_MEW_1] |
KN2_W02 [3/5] |
Student posiada umiejętność samodzielnego projektowania sytuacji edukacyjnych w oparciu o wiedzę teoretyczną i praktyczną m.in. z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i innych metodyk szczegółowych. (D.U1.; D.U2.) [PPW_MEW_2] |
KN2_U01 [3/5] |
Student potrafi dokonać ewaluacji własnych działań i wskazać obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. D.U3.; [PPW_MEW_3] |
KN2_U08 [2/5] |
Absolwent ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ma poczucie odpowiedzialności za efektywność edukacji dziecka (D.K1.; C.K4.; C.K3.; A.2.K2.} [PPW_MEW_4] |
KN2_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_MEW_fs_1] | 15 |
Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Projekcja [c02] Prezentacja [c07] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] |
zaliczenie |
PPW_MEW_1 |
ćwiczenia [PPW_MEW_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Projektowanie [e04] Symulacja [e07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PPW_MEW_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |