Metodyka edukacji wczesnoszkolnej Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Metodyka edukacji wczesnoszkolnej
Kod modułu: PPW_MEW
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest uporządkowanie i rozbudowanie wiedzy oraz umiejętności studentek i studentów w obszarze metodyki edukacji wczesnoszkolnej. Moduł Metodyka edukacji wczesnoszkolnej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do planowanie i realizacji zajęć edukacyjnych w klasach I-III, współpracy z różnorodnymi środowiskami wychowawczymi, przygotowania szkoły z uwzględnieniem potrzeb ucznia oraz czuwania nad prawidłowym procesem adaptacji szkolnej dziecka. Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Pedagogika wczesnoszkolna [PPW_PED_W]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu metodyki edukacji wczesnoszkolnej, w tym dotyczące celów i zasad kształcenia, metod i form nauczania oraz środków dydaktycznych stosowanych w procesie kształcenia uczniów klas I-III.(D.W1.; D.W2.) [PPW_MEW_1]
KN2_W02 [3/5] KN2_W10 [3/5]
Student posiada umiejętność samodzielnego projektowania sytuacji edukacyjnych w oparciu o wiedzę teoretyczną i praktyczną m.in. z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i innych metodyk szczegółowych. (D.U1.; D.U2.) [PPW_MEW_2]
KN2_U01 [3/5] KN2_U02 [3/5]
Student potrafi dokonać ewaluacji własnych działań i wskazać obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. D.U3.; [PPW_MEW_3]
KN2_U08 [2/5] KN2_U14 [4/5]
Absolwent ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, ma poczucie odpowiedzialności za efektywność edukacji dziecka (D.K1.; C.K4.; C.K3.; A.2.K2.} [PPW_MEW_4]
KN2_K01 [3/5] KN2_K07 [3/5] KN2_K08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_MEW_fs_1] 15 Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
zaliczenie PPW_MEW_1
ćwiczenia [PPW_MEW_fs_2] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PPW_MEW_1 PPW_MEW_2 PPW_MEW_3 PPW_MEW_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)