Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 2)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 2) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_EDMUZ2 |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł metodyki edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji podstawowych zadań z zakresu nauczania edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej i metodycznej, aby prowadzić edukację muzyczną w przedszkolu i klasach I-III w wymiarze propedeutycznym. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń oraz pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do działań praktycznych, ćwiczeń, pracy własnej oraz zajęć terenowych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1) [PPW_MET_EDMUZ1] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Prezentuje podstawową wiedzę z zakresu metodyki nauczania muzyki potrzebną do prowadzenia zajęć muzycznych z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami klasach I-III w szkole podstawowej; zna istotę aktywnego słuchania muzyki; swobodnie działa w obrębie podstawowych form aktywności muzycznej (śpiewu, rytmicznej mowy, gry na szkolnych instrumentach muzycznych, ćwiczeń muzyczno-ruchowych i twórczości muzycznej), posiada wiedzę do prowadzenia zajęć o zróżnicowanym poziomie dydaktycznym i w różnych grupach wiekowych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Absolwent zna i rozumie zasady projektowania zabaw umuzykalniających dla dzieci w przedszkolu oraz zadań muzycznych dla uczniów klas I-III (E.7.W1). [PPW_MET_EDMUZ2_1] |
KN2_W10 [5/5] |
Zna współczesne systemy wychowania muzycznego w Europie; zna formy aktywności muzycznej dziecka/ ucznia (śpiew i ćwiczenia mowy, gra na instrumentach muzycznych, ekspresja ruchowa, tworzenie, aktywne słuchanie muzyki) posiada wiedzę dotyczącą funkcjonowania narządu głosu i dbałości o jego higienę. Absolwent zna i rozumie sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka w przedszkolu i ucznia klas I-III w edukacji wczesnoszkolnej (E.7.W4). [PPW_MET_EDMUZ2_2] |
KN2_W02 [4/5] |
Zna miejsce muzyki i znaczenie umuzykalnienia dziecka w przedszkolu i ucznia w klasach I-III; zna podstawę programową w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej, programy nauczania, zna różnorodne metody i formy pracy; zna i rozumie zasady projektowania zajęć umuzykalniających i muzycznych zorientowanych na czerpanie przyjemności z działań podejmowanych przez dzieci w przedszkolu i uczniów klas i-III w szkole podstawowej, a nie na efekt (E.7.W3.). [PPW_MET_EDMUZ2_3] |
KN2_W02 [4/5] |
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu muzyki i metodyki nauczania muzyki do prowadzenia zajęć muzycznych w przedszkolu; potrafi zagrać, zaśpiewać i nauczyć prostą piosenkę metodą ze słuchu, przeprowadzić proste ćwiczenia mowy, rytmiczne, muzyczno-ruchowe w przedszkolu oraz zrealizować podstawowe zadania muzyczne w klasach I-III; posiada umiejętność prowadzenia zajęć z elementami aktywnego słuchania muzyki, śpiewu, gry na wybranym szkolnym instrumencie muzycznym, ruchu z muzyką, twórczości muzycznej oraz zapisu muzycznego; potrafi zachęcić dziecko w przedszkolu oraz ucznia edukacji wczesnoszkolnej do udziału w zabawach rytmiczno-umuzykalniających oraz zadaniach muzycznych w obrębie podstawowych form aktywności muzycznej (E.7.U1.). [PPW_MET_EDMUZ2_4] |
KN2_U02 [5/5] |
Potrafi skonstruować scenariusz zajęć muzycznych w przedszkolu dla wszystkich grup wiekowych i muzyki w klasach I-III w szkole podstawowej; potrafi przeprowadzić praktycznie zajęcia muzyczne w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej; potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach profesjonalnych z wykorzystaniem zdolności twórczych i rozwojem zainteresowań sztuką; potrafi zachęcić dziecko/ucznia do zainteresowania się dziełem muzycznym; diagnozować poziom zdolności muzycznych dzieci przedszkolnych oraz uczniów kl. I-III (E.7.U4; E.7.U3). [PPW_MET_EDMUZ2_5] |
KN2_U03 [4/5] |
Jest przygotowany do pracy w przedszkolu oraz klasach I-III szkoły podstawowej w zakresie prowadzenia zajęć muzycznych, stosuje aktywizujące metody pracy; posiada umiejętność właściwej i efektywnej organizacji własnej pracy, a także indywidualnej i zespołowej; posiada umiejętność efektywnej współpracy i integracji z nauczycielami i uczniami podczas realizacji zajęć i zadań zespołowych; pamięta o bhp w czasie zajęć ruchowych; posiada umiejętność korzystania z różnych źródeł wiedzy i stosowania nowoczesnych technologii informatycznych; korzysta z literatury przedmiotu polskich i zagranicznych autorów; jest gotowy do aktywizowania dzieci do wspólnego uprawiania muzyki.(E.7.K2.). [PPW_MET_EDMUZ2_6] |
KN2_U03 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PPW_MET_EDMUZ2_fs_1] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Symulacja [e07] |
zaliczenie |
PPW_MET_EDMUZ2_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |