Metodyka wychowania przedszkolnego (sem. 2)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Metodyka wychowania przedszkolnego (sem. 2) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_WP2 |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | W wyniku realizowanych zajęć student posiada pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie metodyki wychowania przedszkolnego, alternatywnych form pracy z dzieckiem w przedszkolu oraz metod i form wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne z dziećmi z zastosowaniem różnorodnych metod i form z jednoczesnym uwzględnieniem prawidłowości psychofizycznych dziecka i jego potrzeb. Zna i stosuje zasady wychowania i nauczania dziecka w wieku przedszkolnym. Jest zaangażowany w pracę, podejmuje działania związane w własnym rozwojem zawodowym. W ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studenta zostaną osiągnięte efekty pedagogiczne oraz nauczycielskie. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Metodyka wychowania przedszkolnego (sem. 1) [PPW_MET_WP1] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać (D.W1.) [PPW_MET_WP_1] |
KN2_W02 [3/5] |
Jest gotowy do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci i innymi członkami społeczności przedszkolnej i lokalnej (D.K1.) [PPW_MET_WP_10] |
KN2_K04 [5/5] |
Projektuje działania zmierzające do rozwoju placówki przedszkolnej oraz stymulowania poprawy jakości pracy tej instytucji (D.K2.) [PPW_MET_WP_11] |
KN2_K08 [4/5] |
Zna i rozumie strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie placówek wychowania przedszkolnego (D.W1.) [PPW_MET_WP_2] |
KN2_W05 [5/5] |
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wychowaniu przedszkolnym (D.W2.) [PPW_MET_WP_3] |
KN2_W10 [5/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą na temat zróżnicowanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, wynikających z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowanych wpływem czynników środowiskowych i sposobów dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych (D.W2.) [PPW_MET_WP_4] |
KN2_W13 [4/5] |
Posiada umiejętność rozpoznawania potrzeb, możliwości i uzdolnień dzieci w wieku przedszkolnym oraz projektuje i prowadzi działania pedagogiczne, a także planuje, realizuje i ocenia spersonalizowane programy kształcenia i wychowania przedszkolnego (D.U1, D.U3.) [PPW_MET_WP_5] |
KN2_U02 [4/5] |
Potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania przedszkolnego (D.U2.) [PPW_MET_WP_6] |
KN2_U04 [4/5] |
Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym, z wykorzystywaniem różnych rodzajów zabaw (D.U1, D.U2.) [PPW_MET_WP_7] |
KN2_U08 [4/5] |
Potrafi tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące dzieci w wieku przedszkolnym do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia (D.U1, D.U2.) [PPW_MET_WP_8] |
KN2_U10 [5/5] |
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci w wieku przedszkolnym w ich pracy nad własnym rozwojem (D.U3.) [PPW_MET_WP_9] |
KN2_U11 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_MET_WP2_fs_1] | 15 |
Wykład monograficzny [a02] Opis [a03] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
egzamin |
PPW_MET_WP_1 |
ćwiczenia [PPW_MET_WP2_fs_2] | 30 |
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Symulacja [e07] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PPW_MET_WP_10 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |