Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1)
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III (sem. 1) |
---|---|
Kod modułu: | PPW_MET_EDPLAS1 |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu edukacji plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem przygotowanie studentów do działalności artystycznej i pedagogicznej poprzez: dostarczenie wiedzy i kształtowanie umiejętności z zakresu edukacji artystycznej pozwalające na prawidłową interpretację merytoryczną podstawowych haseł programu wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego realizowanego w klasach I-III w zakresie edukacji plastycznej (opanowanie dydaktycznych i psychologicznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w zakresie edukacji artystycznej oraz nabycie umiejętności planowania, organizacji i wykorzystania warunków pracy przez nauczyciela-wychowawcę).
Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | Podstawy edukacji plastycznej dziecka [PPW_POD_EDPLAST] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada wiedzę z zakresu dydaktycznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w młodszym wieku szkolnym i dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie edukacji plastycznej; zna etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka lub ucznia oraz sposoby rozwijania twórczej aktywności plastycznej (E.6.W1; E.6.W2) [PPW_MET_EDPLAS1_1] |
KN2_W02 [4/5] |
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w celu aktywizowania dzieci lub uczniów do estetyzacji własnego środowiska (E.6.K3) [PPW_MET_EDPLAS1_10] |
KN2_K02 [4/5] |
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w procesie edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III ; zna zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej (E.6.W3) [PPW_MET_EDPLAS1_2] |
KN2_W10 [4/5] |
Posiada wiedzę na temat metod i technik diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze (E.6.W4) [PPW_MET_EDPLAS1_3] |
KN2_W14 [4/5] |
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki kształcenia plastycznego w celu diagnozowania analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych (E.6.K3) [PPW_MET_EDPLAS1_4] |
KN2_U03 [4/5] |
Potrafi dokonać diagnozy poziomu zdolności plastycznych dziecka lub ucznia (E.6.U4) [PPW_MET_EDPLAS1_5] |
KN2_U02 [4/5] |
Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji plastycznej ukierunkowanych na stymulację twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych oraz zainteresowanie dziecka lub ucznia dziełem plastycznym (E.6.U1; E.6.U3) [PPW_MET_EDPLAS1_6] |
KN2_U04 [4/5] |
Potrafi planować i organizować sytuacje dydaktyczno-wychowawcze w zakresie edukacji plastycznej na poziomie wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego realizowanego w klasach I-III; projektować i wdraża działania animacyjne służące aktywnemu i twórczemu uczestnictwu w życiu kulturalnym w tym projektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów do działań twórczych(E.6.U2) [PPW_MET_EDPLAS1_7] |
KN2_U07 [4/5] |
Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych; jest gotów do działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych (E.6.K1) [PPW_MET_EDPLAS1_8] |
KN2_K02 [4/5] |
Jest gotów do inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami (E.6.K2) [PPW_MET_EDPLAS1_9] |
KN2_K02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_MET_EDPLAS1_fs_1] | 15 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
PPW_MET_EDPLAS1_1 |
ćwiczenia [PPW_MET_EDPLAS1_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Pokaz/demonstracja [c06] Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
PPW_MET_EDPLAS1_10 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |