Podstawy edukacji plastycznej dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy edukacji plastycznej dziecka
Kod modułu: PPW_POD_EDPLAST
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł podstawy edukacji plastycznej obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z edukacji plastycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej z dydaktyki plastyki, aby prowadzić skuteczną edukację artystyczną. Student zna propedeutykę nauczania plastyki dziecka i potrafi profesjonalnie projektować i zrealizować proces dydaktyczny z dzieckiem, w toku którego rozwijana jest twórcza osobowość dziecka. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i pracy własnej studentów oraz praktyk.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, obejmującą terminologię, teorię i metodykę plastyki (B.6.W1) [PPW_POD_EDPLAST_1]
KN2_W01 [2/5] KN2_W02 [2/5]
Absolwent zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania, tradycje kształcenia plastycznego (B.6.W4) [PPW_POD_EDPLAST_2]
KN2_W01 [2/5]
Absolwent ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, w dydaktyce plastyki (B.6.W4) [PPW_POD_EDPLAST_3]
KN2_W10 [2/5]
Absolwent ma podstawową wiedzę na temat dziecięcej twórczości plastycznej oraz podstaw procesu kreacji plastycznej (B.6.W3) [PPW_POD_EDPLAST_4]
KN2_W02 [2/5]
Absolwent potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej (B.6.U1) [PPW_POD_EDPLAST_5]
KN2_U01 [2/5] KN2_U02 [2/5]
Absolwent potrafi dokonać analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach społecznych (B.6.U1); (B.6.U2) [PPW_POD_EDPLAST_6]
KN2_U04 [2/5] KN2_U06 [2/5] KN2_U10 [2/5]
Absolwent ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej (B.6.K1; B.6.K2) [PPW_POD_EDPLAST_7]
KN2_K01 [2/5]
Absolwent odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (B.6.K1; B.6.K2) [PPW_POD_EDPLAST_8]
KN2_K01 [2/5] KN2_K07 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_POD_EDPLAST_fs1] 15 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PPW_POD_EDPLAST_1 PPW_POD_EDPLAST_2 PPW_POD_EDPLAST_3 PPW_POD_EDPLAST_4 PPW_POD_EDPLAST_5 PPW_POD_EDPLAST_6 PPW_POD_EDPLAST_7 PPW_POD_EDPLAST_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)