Podstawy kształcenia kultury fizycznej Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy kształcenia kultury fizycznej
Kod modułu: PPW_POD_KF
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł przygotowuje studentów do zapoznania z podstawowymi wiadomościami w zakresie nauczania przedmiotu kultura fizyczna w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Nakreśla biologiczne i kulturowe uwarunkowania aktywności ruchowej. Zwraca uwagę na wiedzę dziecka jako warunek dbania o sprawność i potrzeby zdrowotne. Przedstawia wskazania do pracy z dziećmi ze względu na potrzeby, a także zaburzenia i dysfunkcje. Zapoznaje z zasadami kształcenia i wychowania w zajęciach ruchowych małego dziecka. Określa cele i funkcje przedmiotu. Wprowadza zasady gry, opis pozycji gimnastycznych, zasady prowadzenie zbiórek itp. Określa jednostkę metodyczną w przedszkolu oraz lekcje w szkole jako podstawową formę organizacyjną, a także podkreśla znaczenie zajęć pozalekcyjnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę w zakresie biomedycznych podstaw rozwoju dziecka. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne, wie o zabawie jako potrzebie życiowej dziecka, ma świadomość aspektów wychowawczych, kształcących, poznawczych i zdrowotnych realizowanych w kulturze fizycznej (B.9.W1.). [PPW_POD_KF_1]
KN2_W02 [4/5]
Posiada wiadomości z zakresu metod pracy w obszarze kultury fizycznej dzieci o różnym stopniu sprawności motorycznej oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kontekście obowiązujących rozporządzeń i programów (B.9.W2, B.9.W3.). [PPW_POD_KF_2]
KN2_W06 [5/5] KN2_W10 [5/5] KN2_W13 [5/5]
Ma świadomość i odpowiedzialność ze względu na bezpieczeństwo i higienę podczas aktywności ruchowej dziecka przedszkolnego i w kl. I-III i potrafi skuteczne reagować na zagrożenia podczas aktywności dzieci (B.9.W3.). [PPW_POD_KF_3]
KN2_W09 [5/5]
Potrafi łączyć teorię z praktyką, wykazuje się kreatywnością w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych. Zna etapy rozwoju dziecka i ma świadomość jego potrzeb (B.9.U1.). [PPW_POD_KF_4]
KN2_U02 [4/5]
Potrafi samodzielnie dobrać metody pracy, formy i środki dydaktyczne podczas pracy z dziećmi w różnych warunkach - sala gimnastyczna, środowisko naturalne, pory roku (B.9.U1.). [PPW_POD_KF_5]
KN2_U04 [4/5] KN2_U07 [4/5]
Posiada umiejętności motywowania dzieci, jednocześnie wspierając ich samodzielność i kreatywność (B.9.U2). [PPW_POD_KF_6]
KN2_U10 [5/5]
Ma świadomość poziomu wiedzy i umiejętności z zakresu kultury fizycznej, jej celów i zadań (B.9.U2). [PPW_POD_KF_7]
KN2_U03 [4/5]
Jest przygotowany poprzez podstawowe wiadomości teoretyczne i świadomość potrzeby ruchu dziecka do praktycznego działania (B.9.U3.). [PPW_POD_KF_8]
KN2_U14 [5/5]
Posiada umiejętności w zakresie komunikowania się z dziećmi (B.9.U2). [PPW_POD_KF_9]
KN2_K05 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_POD_KF_fs_1] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PPW_POD_KF_1 PPW_POD_KF_2 PPW_POD_KF_3 PPW_POD_KF_4 PPW_POD_KF_5 PPW_POD_KF_6 PPW_POD_KF_7 PPW_POD_KF_8 PPW_POD_KF_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)