Podstawy edukacji muzycznej dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy edukacji muzycznej dziecka
Kod modułu: PPW_POD_EDMUZ
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł podstawy edukacji muzycznej dziecka obejmuje merytoryczną wiedzę i umiejętności przygotowujących nauczyciela do realizacji celów i treści tej edukacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i uczniami w młodszym wieku szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej, aby student nabył podstawy umożliwiające mu dalszy rozwój w ramach metodyki edukacji muzycznej. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń i pracy własnej studenta.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw edukacji muzycznej dziecka, w tym zna terminologię związana z edukacją muzyczną dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jej zastosowanie oraz posiada wiedzę dotyczącą zapisu podstawy programowej z tego zakresu (B.2.W1.). [PPW_POD_EDMUZ_1]
KN2_W02 [5/5]
Zna i rozumie źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka lub ucznia, zna cele, metody i formy pośredniego i bezpośredniego poznawania muzyki i jej form aktywności przez dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów wczesnoszkolnych oraz stosowne media dydaktyczne (B.7.W2.). [PPW_POD_EDMUZ_2]
KN2_W10 [5/5]
Zna i rozumie cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania; odmiany, faktury utworów muzycznych ze względu na sposób wykonywania muzyki (solo, muzyka kameralna, symfoniczna, chóralna, wokalno-instrumentalna), podstawowe zagadnienia z zakresu form muzycznych, podstawowe terminy notacji muzycznej. Zna i rozumie podstawowy repertuar muzyczny w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (B.7.W3.) (B.7.W4.). [PPW_POD_EDMUZ_3]
KN2_W10 [5/5] KN2_W13 [5/5]
Zna i rozumie wybrane teorie dotyczące wychowania muzycznego, uczenia się i nauczania muzyki w przedszkolu i klasach I-III oraz współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej w Polsce i na świecie (B.7.W5.). [PPW_POD_EDMUZ_4]
KN2_W05 [4/5] KN2_W10 [4/5]
Potrafi zaprojektować przekaz muzyczny dostosowany do okoliczności (B.7.U1.). [PPW_POD_EDMUZ_5]
KN2_U01 [4/5] KN2_K02 [4/5]
Potrafi wykonywać proste melodie na wybranym instrumencie i/lub głosem (B.7.U2.). [PPW_POD_EDMUZ_6]
KN2_U03 [4/5]
Jest gotów do przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych (B.7.K1.). [PPW_POD_EDMUZ_7]
KN2_U10 [5/5] KN2_K02 [5/5]
Jest gotów do inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej lub wspólnej aktywności muzycznej (B.7.K2.). [PPW_POD_EDMUZ_8]
KN2_K03 [3/5]
Jest gotów do krzewienia idei wspólnego wykonawstwa muzycznego jako działania kulturotwórczego i chroniącego dziedzictwo narodowe (B.7.K3.). [PPW_POD_EDMUZ_9]
KN2_K03 [5/5] KN2_K04 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_POD_EDMUZ_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
zaliczenie PPW_POD_EDMUZ_1 PPW_POD_EDMUZ_2 PPW_POD_EDMUZ_3 PPW_POD_EDMUZ_4 PPW_POD_EDMUZ_5 PPW_POD_EDMUZ_6 PPW_POD_EDMUZ_7 PPW_POD_EDMUZ_8 PPW_POD_EDMUZ_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)