Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III |
---|---|
Kod modułu: | PPW_POD_EDPRZYR |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska, jego znaczenia, elementów oraz sposobów wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, fizyki, chemii, astronomii, techniki, materiałoznawstwa), aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Pedagogika przedszkolna [PPW_PED_PRZED]
Pedagogika wczesnoszkolna [PPW_PED_W] |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat pojęć i zjawisk z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej, funkcjonowania organizmu człowieka, występujące w otoczeniu dziecka lub ucznia i potrafi ją wykorzystać do opisu środowiska przyrodniczego człowieka (B.4.W1.) [PPW_POD_EDPRZYR_1] |
KN2_W04 [4/5] |
Student ma wiedzę o instytucjach wspierających edukację przyrodniczą dziecka; zna możliwości ich wykorzystania we wprowadzaniu zagadnień edukacji przyrodniczej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym (A.2.W5); potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, przygotowywanymi rozwiązaniami metodycznymi itp. (A.2.K2.; D.U3.) [PPW_POD_EDPRZYR_2] |
KN2_W05 [4/5] |
Student potrafi analizować oraz interpretować powszechnie występujące zjawiska przyrody i dostrzegać wzajemne związki i zależności w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego i społecznego (B.4.U1.; B.4.U2.) [PPW_POD_EDPRZYR_3] |
KN2_U01 [3/5] |
Student potrafi rozpoznawać gatunki roślin i zwierząt najczęściej występujących w otoczeniu dziecka lub ucznia (B.4.U3.); [PPW_POD_EDPRZYR_4] |
KN2_U03 [4/5] |
Student potrafi ilustrować i wyjaśniać najczęściej spotykane zjawiska przyrodnicze za pomocą prostych doświadczeń z użyciem przedmiotów życia codziennego (B.4.U4.) [PPW_POD_EDPRZYR_5] |
KN2_U04 [4/5] |
Student jest gotów do pogłębiania swojego rozumienia funkcjonowania świata przyrody (B.4.K1.) [PPW_POD_EDPRZYR_6] |
KN2_U10 [5/5] |
Student jest gotów do krzewienia idei dbałości o otoczenie przyrodnicze, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne skierowane na ochronę świata przyrody (B.4.K2.) [PPW_POD_EDPRZYR_7] |
KN2_K05 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [PPW_POD_EDPRZYR_fs_1] | 15 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Ekspozycja [c01] Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] Obserwacja [e06] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
PPW_POD_EDPRZYR_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |