Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: PPW_POD_EDSPOŁ
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Podstawy edukacji społecznej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku społecznym, jego znaczeniu, elementach, przeszłości i teraźniejszości oraz sposobach wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z historii, etnografii, nauk społecznych) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Pedagogika przedszkolna [PPW_PED_PRZED]
Pedagogika wczesnoszkolna [PPW_PED_W]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat społeczno-kulturowych, historycznych, etnograficznych, psychologicznych podstaw edukacji społecznej dzieci młodszych i potrafi ją wykorzystać do opisu środowiska społecznego (A.2.W2; B.4.W2; B.4.U2) [PPW_POD_EDSPOŁ_1]
KN2_W02 [4/5]
Student ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach; zna możliwości ich wykorzystania we wprowadzaniu zagadnień edukacji społecznej w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. w tym z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii (A.1.W2; B.4.W3) [PPW_POD_EDSPOŁ_2]
KN2_W01 [4/5] KN2_W04 [4/5] KN2_U01 [4/5]
Student potrafi dostrzegać wzajemne związki i zależności między działalnością człowieka a funkcjonowaniem środowiska społecznego i przyrodniczego oraz ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją społeczną dzieci młodszych (B.4.U2.; A.2.U1.; A.2.U4.) [PPW_POD_EDSPOŁ_3]
KN2_U03 [3/5] KN2_U04 [4/5]
Student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, przygotowywanymi rozwiązaniami metodycznymi itp. (C.U3.; C.U5.) [PPW_POD_EDSPOŁ_4]
KN2_U03 [4/5] KN2_K04 [4/5]
Student jest aktywnym uczestnikiem życia społeczno-kulturalnego, ma świadomość wartości i poszanowania dziedzictwa naturalnego i kulturowego regionu, kraju lub świata oraz dostrzega jego ważność i aktualność dla budowania społeczeństwa obywatelskiego (C.K4.; D.K1.) [PPW_POD_EDSPOŁ_5]
KN2_K01 [4/5] KN2_K03 [4/5] KN2_K06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PPW_POD_EDSPOŁ_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_POD_EDSPOŁ_1 PPW_POD_EDSPOŁ_2 PPW_POD_EDSPOŁ_3 PPW_POD_EDSPOŁ_4 PPW_POD_EDSPOŁ_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)