Podstawy systemowe kształcenia językowego dziecka Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Podstawy systemowe kształcenia językowego dziecka
Kod modułu: PPW_PSKSZTJĘZ
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ten obejmuje treści dotyczące wiedzy i umiejętności niezbędnych nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu kształcenia językowego dziecka. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, który pozwala na samodzielne przygotowanie się do pracy nauczyciela przedszkola i klas I-III w zakresie językowych treści kształcenia, umożliwiające nauczanie podstaw języka polskiego.Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent zna i rozumie procesy porozumiewania się między ludźmi, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego oraz podstawowych wiadomości na temat sytemu języka polskiego i rozwoju językowego dziecka.(B.1.W1., B.1.W2., I.W1., I.W4.) [PPW_PSKSZJĘZ_1]
KN2_W17 [3/5]
Absolwent zna i rozumie funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku (B.1.W1.) [PPW_PSKSZJĘZ_2]
KN2_W07 [2/5]
Absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub innych osób.(B.1.U1., B.1.U3., B.1.U4., I.U1., I.U2.) [PPW_PSKSZJĘZ_3]
KN2_U15 [5/5]
Absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka, przejawiającym się w odpowiedzialności za słowo.(B.1.U1.,B.1.U3). [PPW_PSKSZJĘZ_4]
KN2_U10 [2/5] KN2_U15 [5/5]
Absolwent potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (B.1.U5.) [PPW_PSKSZJĘZ_5]
KN2_U10 [3/5] KN2_U15 [5/5]
Absolwent jest gotów autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania dzieci lub uczniów w zakresie rozwoju języka polskiego (B.1.K1.) [PPW_PSKSZJĘZ_6]
KN2_K04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_PSKSZTJĘZ_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
zaliczenie PPW_PSKSZJĘZ_1 PPW_PSKSZJĘZ_2
ćwiczenia [PPW_PSKSZTJĘZ_fs_2] 15 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_PSKSZJĘZ_1 PPW_PSKSZJĘZ_2 PPW_PSKSZJĘZ_3 PPW_PSKSZJĘZ_4 PPW_PSKSZJĘZ_5 PPW_PSKSZJĘZ_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)