Podstawy systemowe kształcenia językowego dziecka
Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: | Podstawy systemowe kształcenia językowego dziecka |
---|---|
Kod modułu: | PPW_PSKSZTJĘZ |
Kod programu: | W3-SMPP19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ten obejmuje treści dotyczące wiedzy i umiejętności niezbędnych nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu kształcenia językowego dziecka. Celem modułu jest uzyskanie takiego poziomu wiedzy z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, który pozwala na samodzielne przygotowanie się do pracy nauczyciela przedszkola i klas I-III w zakresie językowych treści kształcenia, umożliwiające nauczanie podstaw języka polskiego.Efekty uczenia się będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent zna i rozumie procesy porozumiewania się między ludźmi, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego oraz podstawowych wiadomości na temat sytemu języka polskiego i rozwoju językowego dziecka.(B.1.W1., B.1.W2., I.W1., I.W4.) [PPW_PSKSZJĘZ_1] |
KN2_W17 [3/5] |
Absolwent zna i rozumie funkcjonalne posługiwanie się pojęciami z zakresu teorii literatury, kultury oraz wiedzy o języku (B.1.W1.) [PPW_PSKSZJĘZ_2] |
KN2_W07 [2/5] |
Absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub innych osób.(B.1.U1., B.1.U3., B.1.U4., I.U1., I.U2.) [PPW_PSKSZJĘZ_3] |
KN2_U15 [5/5] |
Absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka, przejawiającym się w odpowiedzialności za słowo.(B.1.U1.,B.1.U3). [PPW_PSKSZJĘZ_4] |
KN2_U10 [2/5] |
Absolwent potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (B.1.U5.) [PPW_PSKSZJĘZ_5] |
KN2_U10 [3/5] |
Absolwent jest gotów autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania dzieci lub uczniów w zakresie rozwoju języka polskiego (B.1.K1.) [PPW_PSKSZJĘZ_6] |
KN2_K04 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PPW_PSKSZTJĘZ_fs_1] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład konwersatoryjny [b02] |
zaliczenie |
PPW_PSKSZJĘZ_1 |
ćwiczenia [PPW_PSKSZTJĘZ_fs_2] | 15 |
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
PPW_PSKSZJĘZ_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |