Dydaktyka ogólna Kierunek studiów: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kod programu: W3-SMPP19.2024

Nazwa modułu: Dydaktyka ogólna
Kod modułu: PPW_DO
Kod programu: W3-SMPP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest poznanie elementów procesu nauczania - uczenia się, ich cech charakterystycznych. Treści modułu dydaktyka ogólna koncentrują się wokół tworzenia intencjonalnych warunków do uczenia się w sytuacjach, w które zaangażowany jest nauczyciel/edukator. W toku zajęć rozwijane są umiejętności studentów, związane z planowaniem, realizowaniem oraz ewaluacją procesu kształcenia, z uwzględnieniem tematyki specjalnych potrzeb edukacyjnych. Analizie poddane zostaną wielorakie uwarunkowania efektywności tego procesu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie wymaganych zagadnień.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student określa relacje dydaktyki ogólnej do innych nauk pedagogicznych oraz dyscyplin pokrewnych, opisuje i uzasadnia specyficzne zadania i funkcje dydaktyki odróżniające ją od innych nauk pedagogicznych, poprawnie posługuje się podstawowymi terminami z zakresu dydaktyki ogólnej.(A.1.W.2.; A.1.W.3.) [PPW_DO_1]
KN2_W02 [5/5]
Charakteryzuje wybrane teorie procesu kształcenia; uzasadnia wybór takiej, a nie innej teorii (strategii) kształcenia dla realizacji konkretnego celu edukacyjnego. (A.1.U.2; A.1.U.1) [PPW_DO_2]
KN2_U03 [4/5]
Charakteryzuje podstawowe działania nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia, potrafi wskazać i ocenić przykłady dyrektyw teleologicznych formułowanych w wybranych programach, przewodnikach metodycznych. (A.1.W.3.; A.1.U.2.) [PPW_DO_3]
KN2_W10 [5/5] KN2_U03 [5/5] KN2_U10 [5/5]
Konstruuje i realizuje w ramach pracy grupowej projekt własnych działań edukacyjnych z uwzględnieniem konkretnych modeli nauczania. (A.1.U.1.; D.U.1.; D.U.3.) [PPW_DO_4]
KN2_W10 [5/5] KN2_W11 [5/5] KN2_W13 [5/5] KN2_W14 [5/5] KN2_U11 [5/5]
Potrafi określić samokrytycznie poziom rozwoju własnych kompetencji dydaktycznych, wyznaczyć kierunek i zakres ich dalszego rozwoju. (A.1.U1.; D.U.3.; A.1.U6.) [PPW_DO_5]
KN2_U09 [3/5] KN2_U10 [3/5] KN2_K03 [3/5]
Rozumie i docenia sens realizowanych działań dydaktycznych w porozumieniu z pozostałymi, także nieprofesjonalnymi uczestnikami procesu kształcenia.(A.1.U3.; A.1.K3.) [PPW_DO_6]
KN2_K03 [4/5] KN2_K04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PPW_DO_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin PPW_DO_1 PPW_DO_2 PPW_DO_3
ćwiczenia [PPW_DO_fs_2] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PPW_DO_4 PPW_DO_5 PPW_DO_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)