Wprowadzenie do antropocenu Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Wprowadzenie do antropocenu
Kod modułu: W1-SH-S1-WDA
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach wykładu przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczące idei antropocenu – człowieka jako siły geologicznej oraz powiązania czasu głębokiego z czasem ludzkim. Omówione zostaną dyskusje związane z uznaniem antropocenu za epokę geologiczną. Wprowadzone zostaną też podstawowe informacje na temat zmiany klimatu spowodowanej emisją dwutlenku węgla oraz kulturowe odpowiedzi na tę sytuację. Osobne wykłady zostaną poświęcone ideom alternatywnym dla antropocenu – szczególnie kapitałocenowi. Antropocen i podobne pojęcia stały się w ostatnich dwóch dekadach inspiracją dla nauk humanistycznych i społecznych – omówione zostaną także badania interdyscyplinarne prowadzone w celu ukazania skomplikowanych relacji między człowiekiem a środowiskiem.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna koncepcje i teorie antropocenu oraz krytykę pojęcia, potrafi rozróżniać te koncepcje i dostosowywać je do zmieniających się sytuacji teoretycznych oraz praktycznych [01]
W02 [4/5]
rozumie potrzebę prowadzenia badań interdyscyplinarnych w obrębie antropocenu, szczególnie z humanistyki i nauk o ziemi [02]
W03 [4/5]
zna przydatność wiedzy o antropocenie we współczesnym świecie, szczególnie w perspektywie dyskusji społecznych, politycznych i środowiskowych [03]
W12 [4/5]
potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w refleksji na temat przyszłości, szczególnie w spekulowaniu [04]
U07 [3/5]
krytycznie opisuje pozycję człowieka w świecie, szczególnie w odniesieniu do przeszłości i początków antropocenu [05]
K01 [4/5]
dzięki wiedzy o antropocenie rozumie potrzebę przewartościowania pozycji człowieka w świecie i konieczność zmiany [06]
K04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)