Warsztaty: kontrowersje i wartościowanie Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Warsztaty: kontrowersje i wartościowanie
Kod modułu: W1-SH-S1-KW
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Głównym celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest rozważanie i przedyskutowanie etycznie kontrowersyjnych problemów dot. m.in. zmian klimatycznych, zagrożeń środowiskowych, nierówności płciowych, seksualnych, gatunkowych, ekonomicznych oraz technologicznych. Zaprezentowanie historycznych kontrowersji (niewolnictwo, feudalizm, nierówności płciowe) oraz dyskusja nad aktualnymi kontrowersjami wraz z ich sposobami przedstawiania prowadzić ma do przewartościowania dominujących dyskursów dotyczących środowiska w ujęciu humanistycznym i przekonania do nowych (opartych na równości i różnorodności) sposobów życia. Osoby studiujące wypracowują umiejętności dyskutowania kontrowersji, zarówno w aspekcie retoryczno-argumentacyjnym, jak i zwracającym uwagę na społeczno-polityczny sposób budowania hierarchii wartości.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna w zaawansowanym stopniu teorie odnoszące się do pragmatycznych i performatywnych ujęć języka, polityk reprezentacji, dyskursywizacji wiedzy, wpływu konstrukcji językowych i obrazowych na sposób postrzegania świata [01]
W02 [2/5]
jest świadomy wartości publicznych dyskusji, konieczności zabierania głosu w kontrowersyjnych kwestiach, znaczenia postawy zaangażowanej i opartej na współpracy, zwłaszcza dla rozwiązywania newralgicznych (kontrowersyjnych, niejednoznacznych) problemów etycznych, społecznych, ekologicznych, zdrowotnych itd. [02]
W08 [3/5]
potrafi dotrzeć do różnych odbiorców (akademickich, jak i nieprofesjonalnych) dzięki różnym rodzajom wiedzy [03]
U03 [2/5]
potrafi analizować, interpretować i tworzyć teksty, wypowiedzi, komunikaty dostrzegając w nich rozmaite interesy i ideologie, [04]
U03 [3/5]
jest gotowy do szukania inspiracji, wiedzy i odpowiedzi na wątpliwości w naukach nie-humanistycznych [05]
K05 [2/5]
potrafi stosować różne strategie retoryczne, dobierać przekonujące merytorycznie i kontekstowo argumenty, krytycznie i analitycznie myśleć, a także kształtować zdolności empatycznej, przyjaznej postawy w dyskusjach i debatach [06]
U06 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [Wr] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)