Historia środowiskowa paliw kopalnych Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Historia środowiskowa paliw kopalnych
Kod modułu: W1-SH-S1-HSPK
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z podstawami historii środowiskowej, jej kierunkami rozwoju i najnowszymi trendami, a także możliwościami zastosowania w różnych sytuacjach teoretycznych i praktycznych, niekoniecznie związanych bezpośrednio z humanistyką. W ramach modułu studenci poznają przykłady studiów nad historią środowiskową ukierunkowanymi na oddziaływanie na kulturę ludzką zarówno wybranych krajobrazów i fenomenów przyrodniczych (jak lasy, rzeki, bagna), jak i poszczególnych roślin czy zwierząt. Oprócz omówienia wybranych aspektów historii środowiskowej moduł będzie rozwijał i rozjaśniał treści związane z paliwami kopalnymi, szczególnie z węglem kamiennym, oddziaływaniem jego wydobycia na środowisko, ludzi, ich historię i kulturę. W czasie kursu zostanie położony nacisk na historię środowiskową polskiego węgla kamiennego i brunatnego w kontekstach europejskich (światowych). Zdobyta wiedza studentów będzie się opierać zarówno na materiałach dokumentarnych, jak i artefaktach, ponieważ celem modułu będzie także przewartościowanie tradycyjnie rozumianego źródła historycznego i włączenie w jego konteksty literatury, sztuki i rozmaitych tekstów kultury.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę o związkach historii paliw kopalnych z historią kultury na tle przemian wiedzy o środowisku i przemian wiedzy z historii środowiskowej świata, kraju oraz regionu. [01]
W03 [4/5]
ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju historii środowiskowej w Polsce i na świecie, łączy ją z historią kulturą paliw kopalnych, w szczególności węgla kamiennego i brunatnego; zna najważniejsze typy źródeł kulturowych (sztuki wizualne, literatura, architektura). [02]
W04 [3/5]
rozumie potrzebę unowocześniania historii kultury z perspektywy historii środowiskowej i poszukiwania w kulturze obrazów paliw kopalnych oraz relacji z nimi ludzi, potrafi analizować wybrane teksty kultury z punktu widzenia historii nieantropocentrycznej. [03]
W09 [4/5]
potrafi posługiwać się materiałem źródłowym i na jego podstawie tworzyć np. prezentacje, krótkie projekty, omawiać wybrane problemy. [04]
U01 [4/5]
poprawnie stosuje wiedzę z geologii, geografii, górnictwa i historii w celu stworzenia własnej wypowiedzi ustnej bądź pisemnej. [05]
U02 [3/5]
podejmuje działania prospołeczne, związane z wiedzą kursową z historii środowiskowej, umie wykorzystać jej wymiar praktyczny w działaniu. [06]
K04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
egzamin 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)