Zwrot geologiczny w humanistyce Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Zwrot geologiczny w humanistyce
Kod modułu: W1-SH-S1-ZGH
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zaznajomienie studentów z oddziaływaniem wiedzy geologicznej na humanistykę oraz z ich wspólnymi obszarami zainteresowań i celami działań; studenci poznają najważniejsze hasła i treści dyskusji toczącej się w naukach humanistycznych oraz naukach o ziemi wokół antropocenu, będą mieli możliwość poznać także wzajemny wpływ tych obszarów wiedzy na przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Moduł przyczyni się do zaznajomienia słuchaczy z historią myśli o Ziemi i jej wpływem na kulturę, pozwoli poznać sylwetki wpływowych myślicieli i geologów, oraz przyczyny ponownego zainteresowania geologią w humanistyce, związane z antyekstraktywistycznymi ruchami społecznymi, dekarbonizacją, badaniami wpływu zanieczyszczenia i degradacji Ziemi na kulturę, a szczególnie badaniami związków jej przeszłości z przyszłością planety.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę dotyczącą kluczowych zagadnień związanych ze zwrotem geologicznym w humanistyce, zna także najważniejszą literaturę teoretyczną związaną z tym zagadnieniem. [01]
W07 [4/5]
ma wiedzę o interdyscyplinarności humanistyki geologicznej, rozumie w szczególności związki geologii z historią, filozofią i literaturą, zna znaczenie kluczowych pojęć geologicznych dla rozwoju humanistyki. [02]
W03 [3/5]
potrafi przewartościować kanon wiedzy antropocentrycznej przy użyciu wiedzy z humanistyki geologicznej, rozumie potrzebę wyodrębniania i analizowania treści geologicznych w tekstach kultury. [03]
U03 [5/5]
potrafi wykorzystywać zdobytą podczas kursu wiedzę teoretyczną, a szczególnie pojęcia kluczowe, jak czas głęboki etc., w myśleniu krytycznym. [04]
U05 [4/5]
krytycznie odnosi się do stereotypów środowiskowych, posługując się wiedzą z humanistyki geologicznej. [05]
K01 [5/5]
rozumie potrzebę praktycznego korzystania z wiedzy z nauk o ziemi, w szczególności z geologii, w myśleniu humanistycznym, także w wartościowaniu otaczającego świata, w rozmowach, w budowaniu hierarchii wartości. [06]
K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 15 Odczyt [a04] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)