Teorie i praktyki ekofeminizmu Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Teorie i praktyki ekofeminizmu
Kod modułu: W1-SH-S1-TPEF
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest pogłębienie wiedzy z zakresu studiów nad płcią kulturową w jej powiązaniach z kwestiami ekologicznymi i środowiskowymi. Zajęcia pozwalają zdobyć specjalistyczną wiedzę z zakresu historii ruchów kobiecych i ich związku z walką o sprawiedliwość ekologiczną i reprodukcyjną oraz z patriarchalną i kolonialną polityką Zachodu. Przedmiotem uwagi są także najważniejsze nurty teorii ekofeministycznych. Celem zajęć jest wypracowanie umiejętności powiązania kwestii ekologicznych i środowiskowych z nierównościami społecznymi, wyzyskiem pracy reprodukcyjnej, niesprawiedliwym podziałem dóbr, płciowym i międzynarodowym podziałem pracy, a także rozumienie powstawania tych zjawisk w odniesieniu do współczesnych problemów gospodarczo-politycznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu historii ruchów emancypacyjnych oraz ich związków z teorią ekofeminizmu [01]
W01 [1/5]
posługuje się w stopniu zaawansowanym wiedzą teoretyczną i metodologiami feministycznymi i potrafi wskazać ich związki z innymi obszarami wiedzy, jak studia nad zwierzętami i roślinami [02]
W04 [3/5]
ma wiedzę w zakresie rozumienia i interpretowania zjawisk społecznych, takich jak przemoc wobec kobiet i mniejszości i potrafi w logiczny sposób powiązać tę wiedzę z kryzysami środowiskowymi [03]
W05 [3/5]
ma wiedzę w zakresie kształtowania polityk równościowych dotyczących sprawiedliwości ekologicznej [04]
W10 [4/5]
potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu ekofeminizmu na rzecz szeroko rozumianej zmiany społeczno-polityczno-ekonomicznej, związanej z przeciwdziałaniem kryzysom środowiskowym i klimatycznym oraz ochroną kobiet i mniejszości [05]
U03 [3/5]
wykazuje umiejętności logicznego i krytycznego myślenia oraz argumentowania w dyskusji indywidualnej i grupowej [06]
U06 [3/5]
wykazuje świadomość związaną ze znaczeniem wiedzy z zakresu nierówności ze względu na płeć i jej powiązania ze współczesnymi kryzysami społeczno-ekonomicznymi, a zwłaszcza z kryzysem klimatycznym [07]
K01 [3/5]
wykazuje gotowość do szerzenia i promowania postaw równościowych w kontekście działalności ekologicznej [08]
K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07 08
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)