Teorie gender: perspektywa intersekcjonalna II Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Teorie gender: perspektywa intersekcjonalna II
Kod modułu: W1-SH-S1-TG.2
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł stanowi zestaw przedmiotów do wyboru z zakresu feminizmu intersekcjonalnego, łączącego teorie płci kulturowej z rozmaitymi zmiennymi, takimi jak rasa, klasa, seksualność, etniczność, wiek, sprawność/niepełnosprawność, wyznanie, studia nad bytami nie-ludzkimi etc. Celem zajęć jest namysł nad mechanizmami odpowiedzialnymi za reprodukcję nierówności i opresji i wykluczenia. Perspektywa intersekcjonalna oferuje złożoną analizę tych zjawisk, które wykraczają poza tradycyjne instytucje pojęciowe. Proponowane przedmioty szczególny nacisk kłaść będą na powstawanie zjawiska przemocy w ramach systemu patriarchalno-kapitalistycznego. Osoby studiujące kształcić będą umiejętności analityczne i wypracowywać narzędzia krytyczne niezbędne do zrozumienia współczesnych mechanizmów władzy i ich powiązania z politykami środowiskowymi, ekologicznymi, klimatycznymi. Zakres analizowanego materiału koncentrował będzie się na rozmaitych tekstach kultury współczesnej, takich jak: literatura, teatr, performance, film, media elektroniczne, sztuki wizualne itp.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu teorii intersekcjonalnych ze szczególnym uwzględnieniem studiów nad płcią kulturową, teorią rasy oraz klasy społecznej i ich wzajemnych powiązań z humanistycznymi studiami środowiskowymi [01]
W02 [4/5]
ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju teorii intersekcjonalnej i jej głównych obszarów badawczych [02]
W04 [4/5]
ma wiedzę dotyczącą historycznych, ekonomicznych i społecznych przemian w usytuowaniu człowieka w dobie antropocenu [03]
W07 [5/5]
swobodnie operuje zdobytą wiedzą z zakresu złożoności zjawiska opresji i potrafi wykorzystać ją na rzecz realnej zmiany społeczno-ekonomicznej [04]
U03 [3/5]
wykazuje umiejętności pracy w grupie, a także dzielenia się zdobytą wiedzą oraz krytycznego i logicznego argumentowania w procesie komunikacji w celu szerzenia wartości proekologicznych i prorównościowych [05]
U09 [4/5]
wykazuje gotowość do rewidowania własnych poglądów, samodzielnego pogłębiania zdobytej wiedzy i rozwijania pozycji krytycznej względem współczesnych zjawisk społecznych związanych z dyskryminacją płciową, rasową, gatunkową i klasową [06]
K01 [3/5]
wykazuje gotowość do szerzenia i promowania wiedzy z zakresu polityki równościowej, prospołecznej i proekologicznej [07]
K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)