Płeć kulturowa w perspektywie ekokrytycznej I Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Płeć kulturowa w perspektywie ekokrytycznej I
Kod modułu: W1-SH-S1-PK.1
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł poświęcony jest zagadnieniom związanym z rozwojem i historią kształtowania się ruchów emancypacyjnych oraz towarzyszących im teorii feministycznych, gender oraz queer. Celem zajęć jest namysł nad związkami między kwestiami ekokrytycznymi i ekonomicznymi oraz sposobami konstruowania pojęcia różnicy płciowej oraz przymusowej heteronormy. Zastosowanie wybranych narzędzi teoretycznych umożliwi krytyczną analizę zjawisk społecznych związanych z reprodukcją przemocy ze względu na płeć w jej wielorakim splocie z innym komponentami, a także akcentować będzie kwestie związane ze sprawiedliwością klimatyczną.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna w stopniu zaawansowanym teorie i metodologie badań z zakresu studiów nad płcią kulturową. [01]
W02 [4/5]
ma wiedzę w zakresie rozumienia i interpretowania kulturowo-społecznych uwarunkowań nierówności płciowych. [02]
W05 [4/5]
ma wiedzę z zakresu głównych nurtów teoretycznych i filozoficznych dotyczących sposobów konstruowania tożsamości płciowej człowieka oraz wynikającej z tego zmiany. [03]
W07 [4/5]
potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu szerzenia świadomości społecznej na temat kulturowo-społeczno-ekonomicznych uwarunkowań nierówności oraz przemocy ze względu na płeć w perspektywie środowiskowej. [04]
U03 [4/5]
umie prowadzić dyskusje na temat nierówności płciowych, odnosząc się do argumentacji naukowej. [05]
U06 [3/5]
wykazuje gotowość do utrwalania w społecznej świadomości postaw równościowych. [06]
K03 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)