Wprowadzenie do filozofii techniki Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Wprowadzenie do filozofii techniki
Kod modułu: W1-SH-S1-WFT
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł zapoznaje osoby studiujące z różnymi ujęciami teoretycznymi relacji przyroda-technika-życie ludzkie w najnowszej myśli europejskiej i nieeuropejskiej, Szczególny nacisk kładziony jest na zastosowania nowoczesnej techniki (technologie) jako funkcję kapitału, a także na ich oddziaływanie środowiskowe i psychospołeczne. Szeroka perspektywa na rozwój techniki pozwala zyskać pogłębiony wgląd w przemiany cywilizacyjne związane z kryzysem klimatyczno-ekologicznym i transformacją cyfrową w społeczeństwie sieci. Moduł wprowadza również osoby studiujące w podstawową problematykę dotyczącą wyzwań moralnych dla nauki, z uwzględnieniem współczesnych form ryzyka egzystencjalnego, konwergencji technologicznej i ideologicznego uwikłania sztucznej inteligencji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę dotyczącą problemów współczesnej cywilizacji w kontekście przemian technologicznych oraz interdyscyplinarności tych zagadnień [01]
W03 [4/5] W07 [4/5]
ma wiedzę na temat przemian kulturowych wywołanych wzrastającym oddziaływaniem technologii i nowych mediów na człowieka [02]
W09 [4/5] W12 [4/5]
ma wiedzę o przemianach społecznych wywołanych progresem technologicznym [03]
W11 [4/5]
potrafi przeprowadzać analizy problemów niejednorodnych i szukać rozwiązań w przestrzeni różnych dyscyplin [04]
U02 [3/5]
jest gotów do stosowania wiedzy o technologii do kreowania zrównoważonych rozwiązań społecznych w kategoriach jednostkowych oraz wspólnotowych [05]
K02 [3/5]
jest gotów do społecznych oraz kulturotwórczych działań przy użyciu technologii [06]
K04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W] 30 Odczyt [a04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
egzamin 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)