Przemiany uwagi w środowisku cyfrowym Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Przemiany uwagi w środowisku cyfrowym
Kod modułu: W1-SH-S1-PE
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł wprowadza osoby studiujące w problematykę dotyczącą utraty lub rozproszenia uwagi w środowisku przesyconym informacjami, a jego podstawowym celem jest przygotowanie ich do dobrego studiowania w trybie „ekologii uwagi”. Od strony teoretycznej uwaga jest omawiana jako zasób, który podlega eksploatacji za pomocą rozmaitych mechanizmów związanych ze stopniowym przyrostem informacji i rozwojem technologii w XX i XXI wieku. Omawiane są również różne typy uwagi i powiązane z nimi tryby poznawcze i sposoby czytania lub przetwarzania informacji. Od strony praktycznej osoby studiujące poznają sposoby podtrzymywania uwagi poprzez pracę twórczą.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę dotyczącą wpływu ekranów na procesy poznawcze [01]
W11 [3/5] W12 [4/5]
ma wiedzę dotyczącą mechanizmów eksploatacji uwagi i innych zasobów psychicznych przez nowe media [02]
W11 [3/5] W12 [3/5]
ma wiedzę dotyczącą trybów poznawczych w stanie głębokiej uwagi i hiperuwagi [03]
W11 [3/5] W12 [3/5]
potrafi skupić się na czytanym tekście i czytać go ze rozumieniem [04]
U02 [3/5]
potrafi świadomie korzystać z technologii informacyjnych i komunikacyjnych [05]
U01 [4/5]
jest gotów rozwijać umiejętności myślenia, czytania i pisania w kontekście algorytmizacji i automatyzacji procesów [06]
K01 [4/5] K02 [3/5]
jest gotów krytycznie oceniać własną wiedzę dotyczącą dynamicznie zmieniających się technologii informacyjnych i komunikacyjnych [07]
K01 [3/5] K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [W] 30 Odczyt [a04] 
Projekcja [c02] 
zaliczenie 01 02 03 06
warsztat [Wr] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 04 05 06 07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)