Myślenie utopijne, futurologiczne i fantastycznonaukowe Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Myślenie utopijne, futurologiczne i fantastycznonaukowe
Kod modułu: W1-SH-S1-SF
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł zapoznaje osoby studiujące ze sposobami myślenia charakterystycznymi dla speculative fiction oraz dyskursów utopijnych (eutopijnych i dystopijnych), nieufnych wobec dominujących sposobów projektowania zmian w przyszłości. Ponadto omawia najważniejsze elementy dyskursu fantastyki naukowej. SF rozumiana jest tu przede wszystkim jako krytyka technologii, oscylująca między technooptymizmem a technopesymizmem. Jako taka science fiction bada oddziaływanie progresu technologicznego na jednostki i społeczeństwa, a także rozważa przemiany aksjologiczne oraz kulturowe w świecie stechnologizowanym. Stosuje do tego narzędzia takie jak literacka futurologia, spekulacja, prototypowanie rozwiązań humanizujących relację człowiek-technologia, a także łączy dyskursy nauk ścisłych, nauk humanistycznych i sztuki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę dotyczącą problemów współczesnej cywilizacji w kontekście przemian technologicznych oraz interdyscyplinarności tych zagadnień [01]
W03 [3/5] W07 [3/5]
ma wiedzę na temat przemian kulturowych wywołanych wzrastającym oddziaływaniem technologii i nowych mediów na człowieka [02]
W09 [4/5] W12 [4/5]
ma wiedzę o przemianach społecznych wywołanych progresem technologicznym [03]
W11 [4/5]
potrafi przeprowadzać analizy problemów niejednorodnych i szukać rozwiązań w przestrzeni różnych dyscyplin [04]
U02 [3/5]
potrafi zastosować zdobytą wiedzę w myśleniu spekulatywnym oraz dotyczącym przyszłości [05]
U07 [3/5]
jest gotów do stosowania wiedzy o technologii do kreowania zrównoważonych rozwiązań społecznych w kategoriach jednostkowych oraz wspólnotowych [06]
K02 [3/5]
jest gotów do społecznych oraz kulturotwórczych działań przy użyciu technologii [07]
K04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [K] 30 Odczyt [a04] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)