Warsztaty spekulatywnego myślenia Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Warsztaty spekulatywnego myślenia
Kod modułu: W1-SH-S1-WSM
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności tworzenia scenariuszy hipotetycznych wizji przyszłości w oparciu o współczesne dane i analizę aktualnych tendencji. Scenariusze takie stwarzają możliwość analizowania różnych wariantów ewentualnej rzeczywistości i pokazania studentom, w jaki sposób fikcja dostarcza wiedzy potrzebnej do planowania zmian oddziałujących na szeroko rozumiane środowisko. W ramach zajęć studenci: 1) zapoznają się z historycznymi i aktualnymi modelami futurologicznych prognoz; zaznajomią się z narzędziami potrzebnymi do analizy i interpretacji tych modeli; 3) nabędą kompetencje umożliwiające projektowanie własnych scenariuszy przyszłości.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę dotyczącą złożoności czynników wpływających na procesy związane z planowaniem i spekulacją zwłaszcza w kontekście kryzysu ekologicznego. [01]
W03 [2/5]
ma wiedzę na temat kształtowania możliwych scenariuszy przyszłości w kontekście zmiany klimatycznej. [02]
W06 [1/5]
rozumie potrzebę rewaloryzowania zastanych praktyk i systemów w oparciu o dane pozwalające przewidzenie warunków i potrzeb przyszłości. [03]
W09 [3/5]
potrafi myśleć spekulatywnie, wykorzystywać wyobraźnię do tworzenia i wizualizowania możliwych wersji przyszłości. [04]
U07 [3/5]
potrafi pracować w zespole, planować wspólną pracę projektową, podczas tworzenia scenariuszy bierze pod uwagę dane z różnych dziedzin wiedzy, a także potrafi wykorzystać potencjał poszczególnych członków zespołu do tworzenia wspólnego efektu. [05]
U09 [3/5]
potrafi przełożyć wiedzę dotyczącą ewentualnych wymiarów rzeczywistości na praktyki sprawnego planowania; ma gotowość sprawdzania nowych scenariuszy i korzystania z nowych narzędzi technologicznych. [06]
K02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [Wr] 30 Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)