Warsztaty spekulatywnego myślenia
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Warsztaty spekulatywnego myślenia |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-WSM |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Zajęcia mają na celu wykształcenie umiejętności tworzenia scenariuszy hipotetycznych wizji przyszłości w oparciu o współczesne dane i analizę aktualnych tendencji. Scenariusze takie stwarzają możliwość analizowania różnych wariantów ewentualnej rzeczywistości i pokazania studentom, w jaki sposób fikcja dostarcza wiedzy potrzebnej do planowania zmian oddziałujących na szeroko rozumiane środowisko. W ramach zajęć studenci: 1) zapoznają się z historycznymi i aktualnymi modelami futurologicznych prognoz; zaznajomią się z narzędziami potrzebnymi do analizy i interpretacji tych modeli; 3) nabędą kompetencje umożliwiające projektowanie własnych scenariuszy przyszłości. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę dotyczącą złożoności czynników wpływających na procesy związane z planowaniem i spekulacją zwłaszcza w kontekście kryzysu ekologicznego. [01] |
W03 [2/5] |
ma wiedzę na temat kształtowania możliwych scenariuszy przyszłości w kontekście zmiany klimatycznej. [02] |
W06 [1/5] |
rozumie potrzebę rewaloryzowania zastanych praktyk i systemów w oparciu o dane pozwalające przewidzenie warunków i potrzeb przyszłości. [03] |
W09 [3/5] |
potrafi myśleć spekulatywnie, wykorzystywać wyobraźnię do tworzenia i wizualizowania możliwych wersji przyszłości. [04] |
U07 [3/5] |
potrafi pracować w zespole, planować wspólną pracę projektową, podczas tworzenia scenariuszy bierze pod uwagę dane z różnych dziedzin wiedzy, a także potrafi wykorzystać potencjał poszczególnych członków zespołu do tworzenia wspólnego efektu. [05] |
U09 [3/5] |
potrafi przełożyć wiedzę dotyczącą ewentualnych wymiarów rzeczywistości na praktyki sprawnego planowania; ma gotowość sprawdzania nowych scenariuszy i korzystania z nowych narzędzi technologicznych. [06] |
K02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
warsztat [Wr] | 30 |
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] Projektowanie [e04] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |