Kulturowe znaczenia źródeł energii Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: Kulturowe znaczenia źródeł energii
Kod modułu: W1-SH-S1-KZZE
Kod programu: W1-S1SH24.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest wprowadzenie studentów w podstawy badań humanistycznych nad energią. Podczas zajęć student dowie się, dlaczego współczesne badania humanistyczne podejmują temat energetyki i jakie znaczenie ma humanistyka oraz nauki społeczne w perspektywie transformacji energetycznej. Realizacja tego założenia oparta będzie na wprowadzeniu studenta w podstawowe zagadnienia związane z kulturowymi znaczeniami źródeł energii: węgla, ropy naftowej, atomu oraz odnawialnych źródeł energii. Zakres tematyczny obejmował będzie podstawowe zagadnienia związane z eksploatacją tych zasobów (historia ich wprowadzenia, rodzaj pracy wykonywanej przy ich wydobyciu i eksploatacji) oraz następstwa społeczno-kulturowe ich wprowadzenia do kultur zachodnich - np. kontrowersje i lęki związane z energią atomową, kultura górnicza i pozycja polityczna górników, obietnice i nadzieje pokładane w energii odnawialnej. Wprowadzenie tych zagadnień ma na celu zbudowanie wśród studentów świadomości i wiedzy na temat kulturowo-społecznych następstw każdej transformacji energetycznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę w zakresie społecznych i środowiskowych problemów transformacji energetycznej oraz zna teorie i metodologie badań nad energią. [01]
W02 [3/5] W05 [3/5]
ma wiedzę o interdyscyplinarności badań humanistycznych nad energią oraz o kształtujących je dyscyplinach naukowych. [02]
W03 [2/5]
potrafi wyszukiwać i interpretować informację źródłową, a uzyskaną wiedzę wykorzystać w celu przewartościowania obecnych systemów ekonomicznych i kulturowych w ich powiązaniu z gospodarką energetyczną. [03]
U01 [3/5] U03 [3/5]
posiada zaawansowane umiejętności komunikacyjne i potrafi posługiwać się poznaną terminologią w komunikacji z odbiorcami z grona specjalistycznego oraz niespecjalistycznymi. [04]
U04 [2/5]
potrafi uczestniczyć w dyskusjach i debatach na temat kulturowych aspektów transformacji energetycznej oraz argumentować w sposób merytoryczny, logiczny i spójny. [05]
U06 [1/5]
rozumie znaczenie profesjonalnej wiedzy kulturowej i energetycznej dla praktyk życia codziennego, społecznego oraz naukowego, jest otwarty na nowe idee i technologie energetyczne, skłonny do weryfikowania swojej wiedzy. [06]
K02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)