Kulturowe znaczenia źródeł energii
Kierunek studiów: Interdyscyplinarne studia humanistyczne nad środowiskiem
Kod programu: W1-S1SH24.2024

Nazwa modułu: | Kulturowe znaczenia źródeł energii |
---|---|
Kod modułu: | W1-SH-S1-KZZE |
Kod programu: | W1-S1SH24.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest wprowadzenie studentów w podstawy badań humanistycznych nad energią. Podczas zajęć student dowie się, dlaczego współczesne badania humanistyczne podejmują temat energetyki i jakie znaczenie ma humanistyka oraz nauki społeczne w perspektywie transformacji energetycznej. Realizacja tego założenia oparta będzie na wprowadzeniu studenta w podstawowe zagadnienia związane z kulturowymi znaczeniami źródeł energii: węgla, ropy naftowej, atomu oraz odnawialnych źródeł energii. Zakres tematyczny obejmował będzie podstawowe zagadnienia związane z eksploatacją tych zasobów (historia ich wprowadzenia, rodzaj pracy wykonywanej przy ich wydobyciu i eksploatacji) oraz następstwa społeczno-kulturowe ich wprowadzenia do kultur zachodnich - np. kontrowersje i lęki związane z energią atomową, kultura górnicza i pozycja polityczna górników, obietnice i nadzieje pokładane w energii odnawialnej. Wprowadzenie tych zagadnień ma na celu zbudowanie wśród studentów świadomości i wiedzy na temat kulturowo-społecznych następstw każdej transformacji energetycznej. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posiada wiedzę w zakresie społecznych i środowiskowych problemów transformacji energetycznej oraz zna teorie i metodologie badań nad energią. [01] |
W02 [3/5] |
ma wiedzę o interdyscyplinarności badań humanistycznych nad energią oraz o kształtujących je dyscyplinach naukowych. [02] |
W03 [2/5] |
potrafi wyszukiwać i interpretować informację źródłową, a uzyskaną wiedzę wykorzystać w celu przewartościowania obecnych systemów ekonomicznych i kulturowych w ich powiązaniu z gospodarką energetyczną. [03] |
U01 [3/5] |
posiada zaawansowane umiejętności komunikacyjne i potrafi posługiwać się poznaną terminologią w komunikacji z odbiorcami z grona specjalistycznego oraz niespecjalistycznymi. [04] |
U04 [2/5] |
potrafi uczestniczyć w dyskusjach i debatach na temat kulturowych aspektów transformacji energetycznej oraz argumentować w sposób merytoryczny, logiczny i spójny. [05] |
U06 [1/5] |
rozumie znaczenie profesjonalnej wiedzy kulturowej i energetycznej dla praktyk życia codziennego, społecznego oraz naukowego, jest otwarty na nowe idee i technologie energetyczne, skłonny do weryfikowania swojej wiedzy. [06] |
K02 [2/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: peer learning [b08] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |