Podstawy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kod modułu: W6-PE-SR-S1-PPNI
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Głównym celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i metodycznymi aspektami pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z: podmiotem i przedmiotem pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, stosowaną terminologią, klasyfikacjami i kryteriami niepełnosprawności intelektualnej, genezą i zaburzeniami rozwoju związanymi z niepełnosprawnością intelektualną, specyfiką funkcjonowania, zachowaniami przystosowawczymi oraz systemami i metodami wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest odpowiedzialny/odpowiedzialna za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PE-SR-S1-PPNI_K_1]
K_K01 [3/5] KN3_K01 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin [PE-SR-S1-PPNI_U_1]
K_U01 [3/5] KN3_U01 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin [PE-SR-S1-PPNI_U_2]
KN3_U01 [3/5]
student/studentka posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń́ i niepełnosprawności [PE-SR-S1-PPNI_W_1]
K_W01 [2/5] K_W03 [2/5] KN3_W02 [3/5]
student/studentka posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, obejmującą terminologię i teorie [PE-SR-S1-PPNI_W_2]
KN3_W03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-SR-S1-PPNI_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-SR-S1-PPNI_K_1 PE-SR-S1-PPNI_U_1 PE-SR-S1-PPNI_U_2 PE-SR-S1-PPNI_W_1 PE-SR-S1-PPNI_W_2
ćwiczenia [PE-SR-S1-PPNI_fs_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-SR-S1-PPNI_K_1 PE-SR-S1-PPNI_U_1 PE-SR-S1-PPNI_U_2 PE-SR-S1-PPNI_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)