Psychologia Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Psychologia
Kod modułu: W6-PE-S1-B1.PS
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł obejmuje zagadnienia dotyczące problematyki z zakresu psychologii - podstawowe pojęcia, koncepcje oraz teorie psychologiczne, zestawienie psychologicznych mechanizmów regulujących ludzkim zachowaniem oraz procesami psychicznymi. W ramach zajęć zostaną przedstawione główne paradygmaty badawcze psychologii i scharakteryzowane najważniejsze zagadnienia i obszary zainteresowań w ramach poszczególnych działów psychologii.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do działalności zawodowej wykonywanej w sposób profesjonalny, uwzględniając psychologiczny wymiar pracy pedagoga - jest gotów/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych oraz doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej (B.1.K1.) [PE-S1-B1.PS_K_1]
K_K01 [2/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii będącej dyscypliną powiązaną z pedagogiką w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i związanych z udzielaniem pomocy; rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się (B.1.U5.); potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania (B.1.U2.), wyjaśnia, jak budowane są relacje międzyosobowe, wyjaśnia ich znaczenie w rozwoju społeczno-emocjonalnym [PE-S1-B1.PS_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [2/5] KN3_U02 [3/5] KN3_U06 [3/5]
student/studentka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł; potrafi skutecznie i świadomie komunikować się (B.1.U3.) oraz w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z dziedziny psychologii [PE-S1-B1.PS_U_2]
K_U04 [2/5] K_U05 [3/5] KN3_U12 [3/5] KN3_U16 [2/5]
student/studentka zna i rozumie terminologię oraz teorię i zagadnienia dotyczące psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka - zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych-różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (B.1.W1.) [PE-S1-B1.PS_W_1]
K_W01 [2/5] KN3_W02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-S1-B1.PS_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
egzamin PE-S1-B1.PS_U_2 PE-S1-B1.PS_W_1
ćwiczenia [PE-S1-B1.PS_fs_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-S1-B1.PS_K_1 PE-S1-B1.PS_U_1 PE-S1-B1.PS_U_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)