Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.5 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.5
Kod modułu: W6-PE-KO-S1-D6.PT.5
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Program modułu oparty jest na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowań i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób - tutora, studenta oraz ucznia ze specyficznymi problemami w uczeniu się. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w środowisku edukacyjnym (ze szczególnym uwzględnieniem środowiska szkoły ogólnodostępnej). Taka trójstronna wymiana doświadczeń zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest źródłem informacji. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizowaniu praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem ucznia, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w placówce edukacyjnej, monitorować jego pracę i konsultować się z pracownikami placówki. Cele tutoringu nr 5: • podsumowanie realizacji planu rozwoju, wyciągnięcie i analiza wniosków; • wsparcie studenta w samodzielnym tworzeniu indywidualnej ścieżki rozwoju. • podsumowanie współpracy w triadzie student-tutor- osoba niepełnosprawna; • sformułowanie planów na przyszłość.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (D.6.K1.) [PE-KO-S1-D6.PT.5_K_1]
KN3_K07 [5/5]
student/studentka potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (D.6.U1.). Potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych (D.6.U2.) [PE-KO-S1-D6.PT.5_U_3]
KN3_U02 [5/5]
student/studentka zna i rozumie specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo- -wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji (D.6.W1.) [PE-KO-S1-E3.PT.5_W_1]
KN3_W10 [5/5]
student/studentka zna i rozumie specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (D.6.W2.). Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (D.6.W3.) [PE-KO-S1-PT5.D6_W_2]
K_W05 [3/5] KN3_W09 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PE-KO-S1E3.PT.5_fs_1] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Praktyka [e05] 
zaliczenie PE-KO-S1-D6.PT.5_K_1 PE-KO-S1-D6.PT.5_U_3 PE-KO-S1-E3.PT.5_W_1 PE-KO-S1-PT5.D6_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)