Śródroczna praktyka zawodowa z tutoringiem cz.3 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Śródroczna praktyka zawodowa z tutoringiem cz.3
Kod modułu: W6-PE-SR-S1-PZT3
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Program modułu Śródroczna praktyka zawodowa z tutoringiem jest oparty na praktyce i systematycznym uczeniu się poprzez doświadczenie. Kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowania i pożądane postawy w pracy. Student systematycznie, w czasie trwania semestrów bierze udział bierny (obserwacja) lub czynny (prowadzenie/współprowadzenie) zajęć w placówce wykorzystującej w swojej pracy działania resocjalizacyjne lub socjoterapeutyczne. Student realizuje zadania według konsultacji i ustaleń z tutorem: nauczycielem akademickim/uczelnianym opiekunem praktyk. Spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizacji praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w instytucji, monitorować jego pracę i skonsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. Do głównych celów Śródrocznej praktyki zawodowej z tutoringiem należą: zapoznanie się ze specyfiką funkcjonowania placówki/instytucji realizującej oddziaływania resocjalizacyjne lub socjoterapeutyczne; wypracowanie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy na studiach w praktycznym działaniu studenta; kształtowanie własnych umiejętności pedagogicznych w oparciu o systematyczne obserwacje oraz działania w placówce; kształtowanie kompetencji studenta niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej, w szczególności umiejętności wnikliwej obserwacji i diagnozy oraz kompetencji metodycznych; kształtowanie umiejętności współpracy studenta ze specjalistycznym personelem placówki oraz podopiecznymi; stopniowe i systematyczne nabywanie gotowości zawodowej do samodzielnej pracy resocjalizacyjnej, socjoterapeutycznej; stworzenie dogodnych warunków do aktywizacji studenta na rynku pracy. Dokumentacja portfolio najważniejsze aspekty: W pierwszym etapie analiza przypadku, obserwacje. W drugim etapie opis przypadku cd., obserwacje, elementy diagnozy. W trzecim etapie opis przypadku cd., obserwacje, elementy metodyki. W czwartym etapie opis przypadku cd., elementy metodyki, analiza SWOT.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (E.3R.K1). [PE_SR_PZT3_K_1]
K_K02 [3/5] K_K03 [3/5] KN3_K02 [2/5] KN3_K03 [3/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli lub terapeutów, ich interakcji z uczniami lub wychowankami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze (E.3R.U1). [PE_SR_PZT3_U_1]
K_U01 [3/5] KN3_U01 [3/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli lub specjalistów (E.3R.U2). [PE_SR_PZT3_U_2]
K_U02 [4/5] KN3_U02 [4/5]
student/studentka potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (E.3R.U3). [PE_SR_PZT3_U_3]
K_U09 [3/5] KN3_U04 [3/5] KN3_U06 [4/5]
student/studentka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3R.U4). [PE_SR_PZT3_U_4]
K_U05 [2/5] K_U08 [3/5] KN3_U06 [4/5]
student/studentka zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły, placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają i działania (przede wszystkim resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne), które podejmują (E.3R.W1). [PE_SR_PZT3_W_1]
K_W01 [3/5] KN3_W03 [3/5]
student/studentka zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny lub organizację innej placówki systemu oświaty lub wsparcia (E.3R.W2). [PE_SR_PZT3_W_2]
K_W02 [2/5] KN3_W05 [3/5]
student/studentka zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom, wychowankom, w szkole, placówce systemu oświaty i poza nimi (E.3R.W3). [PE_SR_PZT3_W_3]
K_W05 [3/5] KN3_W15 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PE-SR-S1-PZT3_fs_1] 15 Projektowanie [e04] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie PE_SR_PZT3_K_1 PE_SR_PZT3_U_1 PE_SR_PZT3_U_2 PE_SR_PZT3_U_3 PE_SR_PZT3_U_4 PE_SR_PZT3_W_1 PE_SR_PZT3_W_2 PE_SR_PZT3_W_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)