Organizacja i metodyka pracy kuratora sądowego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Organizacja i metodyka pracy kuratora sądowego
Kod modułu: W6-PE-SR-S1-OMPK
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z działalnością kuratorów sądowych, będących istotnym ogniwem w systemie profilaktyki, diagnostyki i resocjalizacji w warunkach wolnościowych. Wiedza i umiejętności uzyskane podczas ćwiczeń przygotowują studentów do podjęcia obowiązków kuratora sądowego. Dodatkowo ukazane zostaną szczególne kompetencje kuratorów i ich miejsce w systemie resocjalizacji oraz formy współpracy z innymi instytucjami w nim funkcjonującymi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych (E.1R.K2.); profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej (E.2R.K2.); współpracy z nauczycielami lub terapeutami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (E.2R.K4.) [PE-SR-S1-OMPK_K_1]
K_U09 [4/5] K_K01 [4/5] K_K02 [4/5] KN3_K05 [4/5] KN3_K07 [4/5]
student/studentka potrafi analizować i stosować metody pracy w ośrodkach kuratorskich (E.2R.U2.), pracy z grupą podopiecznych, pracy ze środowiskiem – casework, groupwork, network, metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku lokalnym (E.2R.U1. E.2R.U2.), współpracę kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi [PE-SR-S1-OMPK_U_1]
K_U03 [4/5] K_U08 [4/5] KN3_U10 [3/5]
student/studentka potrafi analizować i stosować metody pracy realizujących zadania resocjalizacyjne kuratorów sądowych (E.2R.U2.), rodzinnego kuratora sądowego w postępowaniu rozpoznawczym, wyjaśniającym i wykonawczym, kurateli sądowej dla dorosłych w postępowaniu rozpoznawczym i wykonawczym, metody kontaktu, rozmowy wychowawcze, motywujące, pracę z indywidualnym przypadkiem [PE-SR-S1-OMPK_U_2]
K_U02 [4/5] KN3_U01 [4/5] KN3_U09 [4/5] KN3_U17 [4/5]
student/studentka zna i rozumie metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej; metody pracy resocjalizacyjnej w środowisku lokalnym (E.2R.W1. E.2R.W2.), współpracę kuratora sądowego z instytucjami i organizacjami społecznymi [PE-SR-S1-OMPK_W_1]
K_W03 [3/5] K_W05 [4/5] KN3_W14 [3/5]
student/studentka zna i rozumie metody pracy realizujących zadania resocjalizacyjne kuratorów sądowych (E.2R.W2.), rodzinnego kuratora sądowego w postępowaniu rozpoznawczym, wyjaśniającym i wykonawczym, kurateli sądowej dla dorosłych w postępowaniu rozpoznawczym i wykonawczym, metody kontaktu, rozmowy wychowawcze, motywujące, pracę z indywidualnym przypadkiem; zna i rozumie metodykę oddziaływań w ośrodkach kuratorskich (E.2R.W2.), pracy z grupą podopiecznych, pracy ze środowiskiem – casework, groupwork, network [PE-SR-S1-OMPK_W_2]
KN3_W01 [3/5] KN3_W02 [3/5] KN3_W05 [3/5] KN3_W08 [3/5] KN3_W12 [3/5] KN3_W14 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-SR-S1-OMPK_fs_1] 30 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-SR-S1-OMPK_K_1 PE-SR-S1-OMPK_U_1 PE-SR-S1-OMPK_U_2 PE-SR-S1-OMPK_W_1 PE-SR-S1-OMPK_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)