Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu
Kod modułu: W6-PE-KO-S1-C1.PPSA
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu wprowadza w podstawowe pojęcia i problemy subdyscypliny pedagogiki specjalnej, charakteryzuje jej podmiot i przedmiot badań. Celem modułu jest przygotowanie studentów do dalszego studiowania zagadnień związanych ze specjalnością. Treści przedmiotu koncentrują się wokół podstawowych pojęć: autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu, całościowe zaburzenia rozwoju. Omówione zostaną również patogeneza zaburzeń ze spektrum autyzmu, symptomy, kryteria diagnostyczne, rozwój osób ze spektrum autyzmu, podstawy edukacji i rehabilitacji a także pomoc i wsparcie tej grupy osób i ich rodzin. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas wykładów, ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie wymaganych zagadnień.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest wrażliwy/wrażliwa na problemy z obszaru pedagogiki osób ze spektrum autyzmu i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne [PE-KO-S1-C1.PPSA_K_1]
K_K01 [5/5]
student/studentka jest odpowiedzialny/odpowiedzialna za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego [PE-KO-S1-C1.PPSA_K_2]
K_K02 [5/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin [PE-KO-S1-C1.PPSA_U_1]
K_U01 [4/5]
student/studentka posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń i niepełnosprawności [PE-KO-S1-C1.PPSA_W_1]
K_W02 [3/5]
student/studentka posiada uporządkowaną wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, obejmującą terminologię i teorie [PE-KO-S1-C1.PPSA_W_2]
K_W04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-KO-S1-C1.PPS_fs_1] 15 Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
egzamin PE-KO-S1-C1.PPSA_U_1 PE-KO-S1-C1.PPSA_W_1 PE-KO-S1-C1.PPSA_W_2
ćwiczenia [PE-KO-S1-C1.PPS_fs_2] 15 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie PE-KO-S1-C1.PPSA_K_1 PE-KO-S1-C1.PPSA_K_2 PE-KO-S1-C1.PPSA_U_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)