Pedagogika-warsztaty Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2024

Nazwa modułu: Pedagogika-warsztaty
Kod modułu: W6-PE-S1-B2.PEDW
Kod programu: W6-S1PE19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł skoncentrowany wokół oddziaływania pedagogicznego (wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego), rozwoju młodych ludzi (pełno i niepełnosprawnych) w środowisku szkolnym i pozaszkolnym (rodzinnym, rówieśniczym, pozaszkolnym środowisku wychowawczym). Skupia się na analizie społeczno-kulturowych i środowiskowych determinantów życia człowieka w różnych jego etapach. Celem zajęć jest uświadomienie słuchaczom praktycznej przydatności pedagogiki w procesie afirmacji idei, wartości, w organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagrożeń dla wychowania, wobec tego przybliża następujące sprawy dzieci i młodzieży: - projektowanie perspektyw i zapobiegania zagrożeniom rozwojowym, z uwzględnieniem zapobiegania niepowodzeniom w pełnieniu ról społecznych, niedostosowania społecznego czy marginalizacji, - wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, - program pracy wychowawczej, pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się, - dostosowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, - kształtowanie umiejętności i kompetencji do radzenia sobie z ograniczeniami w pełnieniu ról społecznych w kolejnych etapach. Zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu podejmowane są w formie warsztatów zintegrowanych z realizacją praktyk psychologiczno-pedagogicznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w procesie wspierania rozwoju drugiego człowieka, okazywania empatii, szacunku dzieciom i uczniom (B.2.K1); jest gotów/gotowa do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej (B.2.K2.) i do opartej na zaufaniu współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4.) [PE-S1-B2.PEDW_K_1]
KN3_K01 [3/5] KN3_K02 [3/5] KN3_K04 [3/5]
student/studentka potrafi rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (B.2.U1); potrafi zaprojektować podstawowe zajęcia opiekuńczo-wychowawcze (B.2.U3), działania profilaktyczne w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (B.2.U4) oraz nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym( B.2.U7) [PE-S1-B2.PEDW_U_1]
KN3_U04 [3/5] KN3_U05 [3/5] KN3_U08 [3/5]
student/studentka zna i rozumie proces planowania pracy pedagogicznej: cel, formy, środki i metody kształcenia; sposoby konstruowania pracy pedagogicznej nakierowanej na cel (B.2.W5); formy aktywności dziecka, w tym naukę i zabawę oraz zagadnienia rozwoju zainteresowań, poszerzania autonomii i samodzielności (B.2.W6); zna i rozumie postawy nauczycieli i uczniów, pracę z grupą rówieśniczą, tworzenie klimatu wychowawczego w klasie i w szkole, metody wychowawcze i ich skuteczność, problematykę umiejętności i trudności wychowawczych, konfliktów w klasie i w rodzinie, błędów wychowawczych, granic i mierników oddziaływań wychowawczych, kryzysu szkoły, zasad współpracy rodziny i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.W7) [PE-S1-B2.PEDW_W_1]
KN3_W12 [3/5]
student/studentka zna i rozumie działania profilaktyczne w szkole: konstruowanie klasowych i szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych, promocję i ochronę zdrowia uczniów; diagnozę nauczycielską w kontekście działań profilaktycznych; zagadnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia (B.2.W9); proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole – rolę przedszkola, szkoły i rodziny; zagadnienia dojrzałości szkolnej, przygotowania dziecka do nauki w szkole oraz obowiązku szkolnego (B.2.W10) [PE-S1-B2.PEDW_W_2]
KN3_W05 [3/5]
student/studentka zna i rozumie rolę kontaktów społecznych ucznia, w tym w grupie rówieśniczej, koleżeństwa, przyjaźni i konfliktów wśród uczniów; rolę osób znaczących i autorytetów; zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu nauczyciela, rodzica i opiekuna, buntu okresu dorastania i jego funkcji; zagrożenia w wychowaniu młodzieży; podkultury młodzieżowe (B. 2.W11); cel pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole na różnych etapach edukacyjnych; istotę programu wychowawczego; zagadnienia edukacji zdrowotnej, bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i uczniów w szkole oraz poza nimi (zajęcia terenowe, wycieczki); potrzebę ochrony zdrowia dziecka, w tym zdrowia psychicznego; znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (B. 2.W12) [PE-S1-B2.PEDW_W_3]
K_W05 [3/5] KN3_W09 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-S1-B2.PEDW_fs_1] 45 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-S1-B2.PEDW_K_1 PE-S1-B2.PEDW_U_1 PE-S1-B2.PEDW_W_1 PE-S1-B2.PEDW_W_2 PE-S1-B2.PEDW_W_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)